Udvikling af ferieboliger og ferieparker - nye regler, investeringer og byggeri

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Omdannelse af campingpladser: love og regler

Omdannelser af campingpladser i spændet mellem sommerhuslov, campingreglement, planlov og bygningsreglement. Konkrete eksempler.

10.00 Fremtidens feriehuse og feriefaciliteter

Nye trends, rejsemønstre og behovet for nye oplevelser ændrer hele tiden gæsternes efterspørgsel efter feriefaciliteter. Hvilke krav stiller nutidens og - især - fremtidige brugere til feriefaciliteter? Hytter, campingpladser, strandhoteller og feriecentre. Nye trends i udformning, udstyr og oplevelsestilbud.

Carlos Villaro Lassen , Adm. direktør, Feriehusudlejernes Brancheforening

10.25 Markedet for ferieboliger: feriehuse, feriehoteller og feriecentre og camping

Lysten til at holde ferie i Danmark er i de sidste år kommet tilbage til danskerne og under Coronaepidemien oplever vi en eksplosiv stigning i efterspørgselen efter ferieboliger. Det betyder, at der mangler boliger til udlejning, mens sommerhuskøberne bliver udfordret af stigende priser og faldende udbud. Hvordan ser fremtiden for feriboligsektoren: feriehuse, feriehoteller og feriecentre, samt camping? Hvad skal man være opmærksom på som udvikler af ferieboliger, og hvor i landet er der de bedste steder for udvikling af ferieboliger? Hvorfor er interessen for timeshare boliger kun begrænset i Danmark og er der fremtid i konceptet?

10.50 Husbåde: fremtidens ferieboliger?

Er husbåde fremtiden for dansk ferieboligmarkedet på linie med camping- og feriehuse? Hvilke muligheder er der for at have et husbod i danske havne? Hvor er det bedste steder og hvor er der det største potentiale på sigt? Erhvervsmæssig udnyttelse af en husbåd: hotel, restaurant, diskotek, museum mm. ster i Danmark. Bernd Muckenschnabel har i årene 2005-2017 været direktør for sommerhusbureauet Novasol og har derfor et indgående kendskab til det danske feriehusmarked. Han har tænkt sig at bygge 1.500 husbåde til turister i Danmark.

Bernd Muckenschnabel , Stern Hausboat

11.15 Kaffepause
11.45 Behov for strategiske investeringer i dansk kystturisme

Interessen for udviklingen af den danske kystturisme er kraftigt stigende og efterspørgslen på overnatningsformer, der matcher gæsternes forventninger om både komfort, unik natur og autentiske oplevelser er høj. En tendens, der kan aflæses på tværs af både det danske og nordeuropæiske marked - og som coronasituationen blot har forstærket yderligere.  En strategisk tilgang til udviklingen af ny overnatningskapacitet og tilhørende oplevelsesfacilit er en af de væsentligste forudsætninger for, at dansk kyst- og naturturisme kan få udbytte af markedspotentialet og en forudsætning for, at der skabes en overnatningskapacitet, der både matcher gæsternes ferieønsker, er attraktive for investorer og operatører. Hvordan arbejder vi mest optimalt med strategiske investeringer i vores kystferieprodukt i Danmark, hvad forventes udviklingen at indebære og hvilke forretningsmodeller er på fremdrift?

Claus Hyttel Skrubbeltrang , Investment Manager, Dansk Kyst- og Naturturisme

12.10 Norsk investor køber camping i Danmark for over 100 millioner

Det norske investeringsselskab Norvestor har købt 4 campingpladser på Fyn for lidt over 100 millioner kr. Og flere opkøb er på vej. I alt har koncernen nu 44 campingplader i Sverige og Danmark, som er samlet i det svenske selskab First Camp. Selskabet har i december 2019 børsnoteret en obligation og fået 700 millioner i kassen til nye campingopkøb i Danmark. Norvestor har 10 milliarder kr under forvaltning og fokuserer på mindre og mellemstore selskaber i Norden.

12.35 Branding af feriesteder

Hvordan brander man et feriested eller feriemål, så man når frem til de dagens- og fremtidens ferieturister i den digitale tid? Turister er på nettet både før, under og efter selve ferieopholdet - hvilke muligheder og udfordringer giver det for at brande feriestedet og gøre opholdet mere udbytterigt for gæsterne? Andre kommunikationskanaler for branding og information om feriesteder og feriefaciliteter. Hvordan når man Instagram-generationen?

13.00 Spørgsmål og afslutning
13.05 Frokost

Baggrund

Campingpladser skal ændres til ferieparker. Nu står de for 1/3 af danskernes overnatninger inden for landets grænser, svarende til 11 millioner gæster, hvilket gør camping til den mest udbredte hjemlige ferieform blandt danskerne. Ikke desto mindre har antallet af campinggæster på danske campingpladser været faldende i de sidste år. 

For campingpladserne lever ikke op til moderne turisters krav. Derfor har Erhvervsstyrelsen udstedt en nyt campingbekendtgørelse, der trådte i kraft den 31. marts 2019. De nye regler vil løfte de danske campingpladser, og gøre dem mere attraktive for professionelle investorer, som vil ændre omrdåerne til ferieparker.

For hele leisuremarked gælder det, at markedet bliver mere og mere professionaliseret og flere store ejendomsinvestorer retter nu deres interesse mod feriefaciliteter. 

Interesen gælder både hytter, campingpladser, ferieboliger, strandhoteller og feriecentre, og drives af at:

  • Elbiler kan ikke trække campingvogne - så derfor vil der komme feriehuse i stedet.
  • Nye regler siger 40 procent af en campingplads må være feriehytter.
  • Hytter må nu være 45 kvm til 70 kvm store dobbelthytter.
  • Folk holder fere i Norden (Danmark).
  • Nyt camping reglement per marts 2019 med langt større muligheder.
  • Store investorer går ind i fereprojekter: Søndervig (Parken Sport og Entertainment), projektet på Nordals, norsk-svensk koncern har opkøbt 4 fynske campingpladser.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 21. september 2021
Klokken 09.00 - 13.05
: DOCKENDOCKEN, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn



Deltagere

BDO

Morten Ovesen

Dansk Kyst- og Naturturisme

Claus Hyttel Skrubbeltrang
Jacob Kirkegaard Larsen
Mette Greisen Damsgaard

DOKUMENTHUSET ApS

Michael Thisted

Feriehusudlejernes Brancheforening

Carlos Villaro Lassen

Freja ejendomme A/S

Per Kondrup

Kulturkajen Docken

Gina Pedersen

Landal GreenParks

Søren Sandberg
Kent Lodberg

Lolland Kommune

Birgitte Rønnow
Mette Boje Madsen

Novasol

Thomas Holm
Per Brogaard

Pantheon a|s

Flemming Therkelsen

point north Aps

kristine Krogsgaard-Nielsen

Stern Hausboat

Bernd Muckenschnabel

Stevns Kommune

Morten Svarre Andersen
Louise Halkjær Pedersen

Andre konferencer

Tilmeld dig her