Kontorbyggeriets udvikling

Kontorbyggeriets udvikling

Send denne konference til en ven eller en kollega

Send denne konference til en ven eller en kollega

Konferencen afholdes d. 2. november 2017 kl. 09.00 - 12.40

Baggrund

Kontormarkedet er vendt, først og fremmest i København, hvor en øget beskæftigelse har en positiv indvirkning på efterspørgslen efter kontorlokaler. Forbedrede infrastrukturforhold, ændrede pendlervaner og en generel indbyggervækst i hovedstadsområdet kan sætte yderligere gang i markedet for kontorejendomme i København og omegnskommunerne.

Tomgangen på kontorer i København toppede med 10,1 procent i januar 2014 og er siden faldet støt og har i hele 2016 været stagnerende. Der er godt 5,8 millioner kvm kontor i København, hvoraf knap 440.000 kvm er ledige, hvilket nu giver en tomgang på 7,5 procent. På landsplan er der i alt 2.005.000 ledige kontor-kvm, hvilket er 221.700 kvm færre end i 2015. Regeringens udflytning af offentlige arbejdspladser vil frigøre 80.000 kvm kontorlokaler i Hovedstaden, men tomgangen på kontorlokaler i København vil dog fortsætte sin stagnerende tendens i takt med, at især jobvæksten skaber øget efterspørgsel. Den stagnerende tomgang i København er resultatet af en stigende efterspørgsel på kontorer, som har udmøntet sig i flere udlejninger, et svagt stigende huslejeniveau, samt en tendens til konvertering af den ældre kontormasse til boliger.

Dette har sammen med den lave rente gjort det attraktivt at investere i kontorejendomme, og der er fortsat fremgang i forventningerne til det totale afkast, som ejendomsinvestorerne spår til at lande på 6 procent i 2016. Den gode indtjening forventes at være stabil de næste 5 år med et totalt afkast på 5,8 procent i perioden 2016-2020. Ifølge en undersøgelse af markedet efterspørger hele 27,7 procent af investorerne kontorejendomme. Kontorområdet har nu for alvor overhalet boligområdet, som den sektor, der er størst forventninger til i det kommende år. Det g ælder på både ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje.

Kontormarkedet tegner sig knap så positivt i Københavns omegnskommuner. Her er tomgangen de sidste par år steget fra 10,7 til 14,7 procentpoint, hvilket svarer til en stigning på hele 39,7 procent. Dette kan skyldes, at kontorudbuddet i særligt Glostrup, Brøndby, Albertslund og Høje-Taastrup typisk består af 20-40 år gamle bygninger og ofte kontor i tilknytning til industri. Tomgangen er større for ældre utidssvarende kontorer end for moderne nybyggeri uanset lavere pris. Hertil kommer, at nye kontorområder tættere på centrum, som Nordhavn, Tuborg Nord og Ørestad, er kommet til inden for de sidste 15-20 år. Udbuddet er således blevet markant større for det samlende storkøbenhavnske kontormarked, hvor nyere bygninger i mere attraktive områder med bedre infrastruktur har en større appeal til dagens virksomheder.

Undersøgelser viser, at 19 procent af de danske virksomheder er på udkig efter nye lokaler, og at de skal være større og bedre end de nuværende. Det svarer til, at næsten 40.000 firmaer eller hver 5. virksomhed leder efter nye lokaler. Det afspejler, at mange virksomheder og selvstændige har godt gang i forretningen. Kun ganske få kigger efter nye lokaler, fordi deres lejemål udløber eller for at spare penge. Langt de fleste har brug for mere plads og leder efter lokaler, som er bedre indrettede med bedre beliggenhed.



Program

09.00

Registrering og morgenmad


09.30

Velkomst


09.35

Kontormarkedets udvikling 2017-2027

Kontormarkedet er vendt, først og fremmest i København, hvor en øget beskæftigelse har en positiv indvirkning på efterspørgslen efter kontorlokaler. Tomgangen på kontorer falder støt og har gjort det siden kriseårene. Der er godt 5,8 millioner kvm kontor i København, hvoraf knap 440.000 kvm er ledige, hvilket giver en tomgang på 7,5 procent. Forbedrede infrastrukturforhold, ændrede pendlervaner og en generel indbyggervækst i hovedstadsområdet kan sætte yderligere gang i markedet for kontorejendomme i København og omegnskommunerne. Dette sammen med den lave rente har gjort det attraktivt at investere i kontorejendomme, og der er fortsat fremgang i forventningerne til det totale afkast, som ejendomsinvestorerne spår til at lande på 6 procent i 2016. Ifølge en undersøgelse af markedet efterspørger hele 27,7 procent af investorerne kontorejendomme. Hvordan kommer efterspørgslen til at udvikle sig nu og på længere sigt? Hvilke kontorejendomme er attraktive for investorerne, og hvilke parametre er afgørende for, om det er en attraktiv investering? Hvordan ser fremtiden ud for kontormarkedet i København og omegn? Hvilken betydning vil ændringer i demografi og pendlervaner få? Hvad betyder globaliseringen, forbedret infrastruktur og stadig større bevægelighed af arbejdskraften for kontormarkedet?

Brian Tretow-Loof Brian Tretow-Loof, Seniorpartner, Newsec Egeskov & Lindquist


10.00

Fremtidens kontorbyggeri

Kontormarkedet er under markante ændringer, både omkring indretningen af arbejdspladserne, men også virksomhedskulturerne forandres og dermed deres ønsker til beliggenhed. Forandringerne i samfundet med øget fokus på at imødekomme klimaændringer, bæredygtighed og øget produktivitet gør, at man ikke længere alene ser på opførelsesøkonomien i kontor og domicilbyggerier. Fremover vil man vurdere projekterne i et totaløkonomisk perspektiv, og således optimere byggeriet ud fra anlægs-, energi-, drifts- og vedligeholdelsesomkostninger. Bygningerne skal fremme produktiviteten, indlæringen og trivslen for brugerne. Hvad kommer disse krav og ønsker til at betyde for byggeindustrien, herunder bygningsejerne, lejerne og brugerne? Hvordan kommer fremtidens kontor til at se ud? Hvad er behovet, og hvilke tendenser og krav er der til kontorbyggeri, kontorets indretning og beliggenhed?

Jonas Vendel Jensen Jonas Vendel Jensen, Bæredygtighedsspecialist, MT Højgaard


10.25

Kontorhoteller - trends og tendenser frem mod 2027

Kontormarkedet er under markante ændringer, både omkring indretningen af arbejdspladserne, men også virksomhedskulturerne forandres og dermed deres ønsker til beliggenhed. Forandringerne i samfundet med øget fokus på at imødekomme klimaændringer, bæredygtighed og øget produktivitet gør, at man ikke længere alene ser på opførelsesøkonomien i kontor og domicilbyggerier. Fremover vil man vurdere projekterne i et totaløkonomisk perspektiv, og således optimere byggeriet ud fra anlægs-, energi-, drifts- og vedligeholdelsesomkostninger. Bygningerne skal fremme produktiviteten, indlæringen og trivslen for brugerne. Hvad kommer disse krav og ønsker til at betyde for byggeindustrien, herunder bygningsejerne, lejerne og brugerne? Hvordan kommer fremtidens kontor til at se ud? Hvad er behovet, og hvilke tendenser og krav er der til kontorbyggeri, kontorets indretning og beliggenhed?

Malthe Vad Malthe Vad, Direktør, WeOffices


10.50

Kaffepause


11.20

Lys som faktor i kontormiljøet

Lys påvirker vores ydeevne og har stor indflydelse på vores trivsel på kontoret. Hvordan indretter man sin kontorbygning og sit kontor så man opnår bedst mulige forhold for lys. Det naturlige lys, som trænger ind i bygningen, skifter i løbet af dagen og med årstiderne, hvordan tænker man disse forhold ind i sin placering og regulering af de kunstige lyskilder i bygningen? Hvordan kan lyset bruges til at fremhæve arkitekturen og husets funktioner på en optimal måde?

Vladan Paunovic Vladan Paunovic, Senior lysdesigner, Rambøll

Sabine Møller Sabine Møller, Lysdesigner, Rambøll


11.45

Akustik i kontorer

Akustik er blevet særdeles vigtig faktor ikke mindst med fremkomsten af kontorlandskaber, hvor støj hører til en af de største gener. Men bygningens materialer og indretning har også betydning for lydforholdene, som medarbejderne arbejder under. Hvordan kan en bedre akustik på kontoret være med til at forbedre medarbejdernes trivsel og arbejdsevne? Hvad siger lovgivningen, og hvordan indretter man nye kontorrum med optimal akustik?

Morten Berg Morten Berg, Konceptudvikler, Ecophon


12.10

Energioptimering af kontorer

Hvordan energioptimerer man et kontor, så det bliver en bedre arbejdsplads for de ansatte samtidig med at man sparer penge på driften? Hvor meget kan man spare ved at energioptimere, og hvilke tiltag kan man gøre? Hvornår er det rentabelt at energioptimere en ældre kontorbygning, og hvad skal man være opmærksom på?

Henrik Torp Henrik Torp, Direktør, Enitek


12.35

Spørgsmål og afslutning


12.40

Frokost



Tilmelding til Kontorbyggeriets udvikling

Send denne konference til en ven eller en kollega

Send denne konference til en ven eller en kollega

Konferencen afholdes d. 2. november 2017 kl. 09.00 - 12.40

1. Virksomhedsinfo og fakturering

Inkluderet i prisen:

  • Professionelt arrangement til tiden
  • Morgenkaffe
  • Frokost
  • Konferencemappe
  • Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende
  • Kursusbevis

2. Antal deltagere og deltagerinfo

Person 1
Person 2
Person 3 - Gratis
Person 4
Person 5
Person 6 - Gratis

Behandler, vent venligst...

Byens Ejendom behandler dine data fortroligt og videregiver aldrig dine informationer til tredjepart. Har du spørgsmål vedr. dine data eller din regning, kan du altid kontakte os på tlf. 70702207 eller pr. e-mail til bogholderi@byensejendom.dk

Buy more conference vouchers

Klippekortet kan bruges af alle medarbejdere i jeres virksomhed. Normalprisen for 5 konferencer er 14.825 kr, for 10 konferencer er den 29.650 kr og for 20 konferencer er prisen 59.300 kr. I sparer altså, 5.125 kr eller 11.150 kr eller 23.300 kr.

10 klip for 18.500
spar 11.150 KR.
20 klip for 36.000
spar 23.300 KR.
5 klip for 9.700
spar 5.125 KR.
Purchase vouchers and signup to conference
  Renewing membership....
I'm not interested

Praktisk info

Tidspunkt

2. november 2017
Kl. 09.00 - 12.40

Sted

DOCKEN
Færgehavnsvej 35
2150 Nordhavn
Telefon: +45 39299200
www.docken.dk

Se på kort

Pris

2.965 kr. ekskl. moms.

Kontakt

Har du spørgsmål til arrangementet, vil du have hjælp til tilmelding, eller har du et andet spørgsmål til Byens Ejendom, så skriv til os her.

Vi kontakter dig per email eller tlf. efter dit ønske inden for max 2 arbejdsdage. Dine personlige oplysninger gemmes ikke og bruges kun til at kontakte dig om dette.





De kommer også

  • Aberdeen Asset Management
    - Peter Buttrup
  • Castellum Danmark A/S
    - Henrik Dann
    - Finn Dam
    - Trine Mandrup
    - Peter Jørgensen
  • DAMPA ApS
    - Jan Frydenlund
  • DEKO p/s
    - Peter Krogh
  • domus arkitekter
    - Henrik Hansted Jensen
  • Ecophon
    - Morten Berg
  • Enitek
    - Henrik Torp
  • Furesø Kommune
    - Gitte Elefsen
    - Nick Greve
    - Claus Holm
  • MT Højgaard
    - Jonas Vendel Jensen
  • NCC Danmark A/S
    - Trine Skou Tindborg
    - Patrick F. Kristensen
    - Lars-Henrik Hansen
  • Newsec Egeskov & Lindquist
    - Brian Tretow-Loof
  • Newsec Egeskov & Lindquist A/S
    - Cassandra Bech Thomsen
    - Jan Møbius
  • Nykredit
    - Lars Pedersen
  • Pantheon a|s
    - Flemming Therkelsen
  • Philips Danmark A/S
    - Marianne Bybjerg
  • Rambøll
    - Vladan Paunovic
    - Sabine Møller
  • RED Property Advisers
    - Anders Krogh
    - Dorthe Mills
    - Kim Gøllnitz
  • Rockfon
    - Kim Brandt
    - Rie Sjøstrøm
    - Thomas Vilmar
  • Spacelab Arkitekter
    - Dorte Friis
  • WeOffices
    - Malthe Vad

Andre konferencer

Grønttorvet og Valby - investerer 30 milliarder i byudvikling
25. oktober 2017, Nordhavn
Læs programmet

Køge investerer 23 milliarder i byudvikling
16. november 2017, Køge
Læs programmet

Jylland: Senior- og ældreboliger - udvikling og byggeri
23. november 2017, Aarhus C
Læs programmet

Andre seminarer

Sale and lease back. KURSUS
28. november 2017, Nordhavn
Læs programmet

Certificering - nye krav i Byggeloven. KURSUS
29. november 2017, Nordhavn
Læs programmet

Jylland: Certificering - nye krav i Byggeloven. KURSUS
31. januar 2018, Aarhus C
Læs programmet

KONFERENCER OG KURSER