09.00 |
Registrering og morgenmad |
---|---|
09.30 |
Velkomst |
09.35 |
Hvad har vi lært af havneudviklingsprojekter? Havnen er det største aktiv i både store og mindre byer, fordi tæthed til vandet og miljø er meget vigtigt. Strategisk velvalgte byggerier og initiativer i havnen udvikling kan være helt afgørende for skabelsen af byens image og i øvrigt en god forretning. Flere havneprojekter har i årevis været i gang i de store og mellemstore byer, heriblandt København, Aarhus, Aalborg, Odense, Køge og Fredericia mm. og nu er turen kommet til en række nye byer, hvor byudvikling skal erstatte de kommercielle havneaktiviteter. Hvilke ejendomsrelaterede muligheder er der i forbindelse med udvikling af havneområder, og hvordan er balancen mellem byudvikling ved havnene og de kommercielle havneaktiviteter med til at skabe vækst til byen. Joseph Alberti , Head of Research, EDC Erhverv Poul Erik Bech |
10.00 |
Stigsborg: Erfaringer fra et aktuelt havnerpojekt Stigsborg P/S blev etableret i 2018, og efter en omfattende kommunal udbudsproces opbygget af et byudviklingsselskab med Aalborg Kommune, PFA Ejendomme og A. Enggaard som parter. I første omgang er selskabets formål at udvikle etape 1 af Stigsborg. Hvordan er projektet skruet sammen og hvordan håndterer man samarbejdet mellem kommunale og private aktører i praksis? Den stedfundne og kommende udvikling af havnen. Flemming Borreskov , Bestyrelsesformand, Stigsborg P/S Peder Baltzer Nielsen , Tidl. Stadsarkitekt i Aalborg, nu selvstændig Byplankonsulent, BALTZER |
10.25 |
Planloven og byudvikling på havne Planloven blev ændret i 2017, hvorved beskyttelsen af produktionsvirksomheder af hensyn til vækst og udvikling i hele Danmark blev styrket. Man ville med ændringen forebygge miljøkonflikter mellem produktionsvirksomheder og arealanvendelse til andre byformål, såsom boliger og kontorer. Kommunerne skal nu i planlægningen tage hensyn til produktionsvirksomhederne, og herunder til deres drifts- og miljøvilkår, og til udviklingsbehovet. Kommuneplanerne skal indeholde retningslinjer for beliggenheden af områder til byomdannelse, og beliggenheden af erhvervsområder, herunder erhvervshavne, som skal forbeholdes produktionsvirksomheder, såvel som beliggenheden af konsekvensområder omkring sådanne områder. |
10.50 |
Kaffepause |
11.20 |
Hamborg modellen eller boliger over det hele? Hamborgs Hafen City er blevet en model for byudvikling på havneområder og et studietursmål for mange danske byudviklere. I Hamborg har man valgt at bevare mange af de eksisterende erhvervsbygninger, selv om de ikke altid er fredede eller bevaringsværdige. Samtidig har man satset på kulturaktiviteter og beholdt industrihavnfunktioner i dele af havnen. Hvor relevant er Hamborgmodellen for danske havneprojekter? Hvilke byudviklingsrelaterede og arkitektoniske muligheder er der i forbindelse med udvikling af havneområder? |
11.45 |
Kommende projekt: Udvikling af Levanten og Ydre Nordhavn Nordhavnsudbygningen er i fuld gang og nu rettes blikket mod udviklingen af havnekvarteret Levanten, der skal bebygges med i alt 505.000 kvm og Ydre Nordhavn. Det bliver den nye Nordhavns hidtil største enkeltstående udviklingsetape, der skal skabe bolig og arbejdspladser til 12.000 af fremtidens indbyggere. Projektet Levanten er skabt i et samarbejde mellem Entasis, GHB, Hall McKnight, Niras og Trafikplan. Hvad skal der bygges? Det overordnede koncept - er der forskel på den hidtidige udvikling af Nordhavn og de nye kvarterer? Hvad har man taget med af erfaringer med den hidtidige udvikling i Nordhan og i andre havneområder? |
12.10 |
Kommende projekt: Udvikling af Gedser havn Nordens sydligste havn kan byde på både udsigt, historie og infrastruktur. 4 parter slog sig sammen i et offentligt-privat partnerskab og bad arkitektfirmaet Schønherr udarbejde en udviklingsplan, der kunne pege på aktiviteter, som over flere etaper kan tiltrække konkrete investeringer til området. For både rederiet Scandlines, Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster og Visit Lolland-Falster ønsker at realisere Gedsers potentiale til at tiltrække mere erhverv og flere turister. Havnen ejes af Scandlines. |
12.35 |
Frokost |
Byudvikling på havne - nye projekter og indfaldsvinkler
Program
Baggrund
I de senere år har flere af de traditionelle bynære havneafsnit mistet sin oprinelige funktion i takt med, at accepten af store støjende og forurenende anlæg i bymidterne er blevet mindre, hvorfor industrihavne er flyttet ud af bymidterne til nye mere perifære bliggenheder.
Langs havnefronter landet over gennemføres der derfor omdannelser af tidligere industri- og pakhusområder, hvorved der frigives attraktive og centralt beliggende byområder til nye formål. De ældre danske industrihavne udsættes således for en omfattende omdannelse.
Den første bølge af havneomdannelser er enten afsluttet eller godt i gang, og nu melder flere havnebyer at de også har planer om enten at igangsætte nye- eller fortsætte med nye etaper af allerede gennemførte havneomdannelser.
Store byudviklingsprojekter på havneområder er i gang i de 4 store danske byer:
København med følgende aktuelle og kommende byudviklingsområder: Nordhavn, Sydhavn, Refshaleøen og den nye by-ø Lynnetteholm.
Aarhus med bl.a. pågående udvikling af Indre Aarhus Ø
Aalborg, hvor udviklingen i den kommende tid kommer til at koncentrere sig om Stigsborg i Nørresundby
Odense, hvor udviklingen af det ydre havneområde finder sted i den kommende tid.
Derudover fortsætter følgende byer igangværende- eller påbegynder helt nye byudviklingsprojekter på deres havneområder:
- Middelfart
- Kolding
- Randers
- Fredericia
- Horsens
- Sønderborg
- Køge
- Vordingborg
- Næstved
- Nykøbing Falster
- Aaberaa
- Struer
- Rømø
- Assens
- Kerteminde
- Sæby
Transformationen af havneområderne er ofte meget sammensatte og komplekse processer, der inddrager mange interesser og aktører, og på den måder skaber udvikling i milliardklassen. I processen med at omdanne havne ses det også ofte, at bygninger på havnen får en midlertidig anvendelse. Det sker for at bevare en levende og aktiv havn. På den måde rummer havnen hele vejen gennem omdannelsen funktioner, som kan benyttes af og skaber mening for en række forskellige brugergrupper.
Inkluderet i prisen
Professionelt arrangement til tiden
Morgenkaffe
Frokost
Konferencemappe
Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende
Kursusbevis
Afholdes 11. januar 2024
Klokken 09.00 - 12.35
På:
DOCKENDOCKEN, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn
Deltagere
A78 Arkitekter
Thorkild Hansen
Advokatfirmaet Westergaard
Vibeke Westergaard
Assens Kommune
Martin Albertsen
Kristian Kipp
Baltzer
Peder Baltzer Nielsen
Bertelsen og Scheving
Hans Scheving
DAI A/S
Louise Esmark Prahm
EDC Erhverv Poul Erik Bech
Joseph Alberti
Entasis
Christian Cold
Guldborgsund Kommune
Anders V. Møller
Nina Raun Munck
HOFOR
Katrine Georg Rasmussen
HOFOR A/S
Samantha Hoffmann
KIRKBI A/S
Jens Moth
Næstved Kommune
Solveig Bergmann Nielsen
Port Safety ApS
Bo Jeppesen
Scandlines
Anette Ustrup Svendsen
Michael Guldmann Petersen
Stigsborg P/S
Flemming Borreskov
ViSikrer
Eigil Schjønning
Andre konferencer
Lejeboliger: Udvikling og salg
6. september 2023
Horsens: De store investeringer
27. september 2023
Sølvkysten på Amager: Nye store projekter
5. oktober 2023
Flade tage
10. oktober 2023
Digitalisering af byggeriet: Nye koncepter
24. oktober 2023
Omdannelse af erhverv til bolig
7. november 2023
Indre København og Strøget - byudvikling og investeringer
14. november 2023
Grøn byudvikling og omdannelse af bydele
21. november 2023
Udvikling af fredede og bevaringsværdige bygninger
29. november 2023
Landbrugsejendomme: investering og omdannelse
30. november 2023
Træbyggeri
5. december 2023
Branding - fra idé til køb af byggeprojekter
7. december 2023
Køge: De store projekter
12. december 2023
Finans og ejendom
Byggeri
Byer
Miljø og teknik
Kontakt
Byens Ejendomv/Docken Drift & Development A/S
Færgehavnsvej 35
2150 Nordhavn
CVR/SE: 41298332
Telefon: 70 702 207 (mellem kl. 9:00 - 16:00)
E-mail: info@byensejendom.dk
LinkedIn: ByensEjendom