Ledende medarbejdere fra et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, anklages for at have stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer i forbindelse med et stort tunnelbyggeri, som virksomheden er hovedentreprenør på i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.
Ifølge 3F er italienske Grandi Lavori Fincosit (GLF) nu ramt af en skandalesag. Ifølge italiensk politi har ledende medarbejdere fra GLF stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af 200 ton byggematerialer til et tunnelprojekt mellem Italien og Frankrig. GLF i forvejen ramt af en stor sag om korruption og bestikkelse i forbindelse med et anlægsprojekt i Venedig.
Det er et italiensk joint venture bestående af Itinera og netop GLF, der har vundet opgaven med at bygge Storstrømsbroen for den danske stat.
NB! Mod BR 30 - Energikrav i kommende bygningsreglementer. Kurset afholdes d. 19. juni 2018.
- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet har gjort deres arbejde godt nok, da de lavede en prækvalifikation af de her italienske selskaber, siger Knud Erik Busk er mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud til 3F.
Storstrømsbroen, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver 4 kilometer lang og er Danmarks 3. største bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er 4,1 milliarder kr.
Broen forventes at være klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafik i 2023.