Forskere fra Lunds Universitet er i gang med at afprøve en elektrificeret vejstrækning, der skal gøre det muligt at oplade elbiler, mens de kører eller står stille på vejen.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Lunds Universitet
T: +46 222 00 00
Det banebrydende testanlæg er opført i Örtofta nær Lund og er 120 m lang. Teknikken skal kunne anvendes til både lastbiler, busser og personbiler og kan bruges såvel på landeveje som i bytrafikken.
Teknikken findes i 2 versioner. Én, hvor ladeskinnerne lægges på asfalten, og en anden, hvor ladeskinnerne bygges ind i vejbanen. De aktiveres en meter ad gangen, når et køretøj passerer eller står stille oven på skinnen, og strømmen sendes til bilens oplader gennem en aftager, der monteres under elbilen.
– Den teknik vi udvikler er først i verden med at fungere lige så godt på landevej som i byen. Samme teknik bliver brugt i bytrafikken og på landevej, stillestående og i bevægelse, siger Mats Alaküla, forsker på Lunds universitet i en pressemeddelelse.
Teknikken er nem at installere, da den kan fremstilles i 100 m lange sektioner med kun en strømtilslutning.
Allerede i 2018 skal bybusserne i den svenske by Mariestad vest for Stockholm bruge den nye teknik.
- I første omgang kommer vi til at lægge ladeskinnerne ved busholdepladserne, og derefter sigter vi efter elektrificering af nogle vejbaner i byen, fortæller Dan Zethraeus, som er projektleder på projektet og som har dannet selskabet Elonroad, der skal udbrede teknikken til kommercielt brug.