Under overskriften "Odense - Mod på fremtiden", blev Odense byråd torsdag eftermiddag enige om budgettet for 2016. Forliget lægger vægt på at fortsætte Odenses udvikling som storby, og der lægges vægt på at udvikle byens infrastruktur.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Odense Kommune
By- og kulturrådmand
Jane Jegind
T: +45 2091 1031
E:janejegind@odense.dk
Odenses transformation til en moderne storby er ikke længere blot idéer og streger på tegnebordet, men en vision der er godt i gang med at blive til virkelighed, hvilket de mange byggekraner i byen vidner om.
Udvikling af byens infrastruktur er ét af de elementer, som prioriteres i budgetforliget. Der afsættes 10 millioner kr. til sikre skoleveje i 2016 ligesom i 2015. Byrådet er også enige om fortsat at gøre det lettere at vælge bilen fra og cyklen til. Derfor afsættes der 6 millioner kr. til nye cykelstier.
NB! Vejle - byudvikling for 11 milliarder 2016-2026. Konferencen afholdes d. 4. februar 2016.
- Jeg glæder mig over, at der igen er fundet penge til sikre skoleveje, så vores børn kan komme sikkert til og fra skole. Og med penge til nye cykelstier og fortsat prioritering af infrastrukturen sikrer vi at rammerne for et moderne Odense er tilstede, siger By- og Kulturrådmand, Jane Jegind.
Som noget nyt oprettes der en støjpulje til medfinansiering af støjdæmpende foranstaltninger, som borgere langs de mest trafikerede veje kan søge om. Puljen bliver på 3 millioner kr. i 2016 og 2017. Projektering af letbanens etape 2 fra Seden til Odense Zoo indgår også i forliget. Til etablering og drift afsættes 5 millioner kr. i 2016, stigende med 5 millioner kr. årligt herefter.
- Jeg er begejstret over, at vi med budgetforliget er enige om, at vi skal videre med letbanens 2. etape fra Seden til Odense Zoo. Det er et utrolig vigtigt signal til mulige investorer, og danner grundlag for, at vi nu kan begynde at afdække mulighederne for statslig medfinansiering, siger beskæftigelses- og socialrådmand, Steen Møller.
Efter planen skal 2. etape af Odense Letbane være mellem 7,3 og 7,8 kilometer lang, og prisen ligger på mellem 1,7 og 1,9 milliarder kr. Den 1. etape, som omfatter 14 kilometer og har et anlægsbudget på 3 milliarder kr., ventes klar til drift i 2020.