Folketinget vil nu endeligt vedtage lov om byggeriet af Nordhavnstunnelen i efteråret 2019. Det var oprindeligt planen at lave en kort tunnel, men nu bliver Nordhavnstunnelen forlænget med 400 m, fordi der senere skal bygges en ø mellem Nordhavnen og Refshaleøen hvor vejen skal fortsætte henover. Prisen bliver 3,6 milliarder.
Kontakt
Vejdirektoratet, att. seniorprojektleder Jacob Pryds Winkel, jawi@vd.dk, telefon 6193 0432.
Tunnelen starter syd for Svanemøllestranden hvor tunnelen fra Lyngbyvejen slutter. Den lægges som en tunnel på bunden af indløbet til Svanemøllens lystbådehavn og går i land hvor Unionkul-kranen står på Kalkbrænderiløbskajen. Tunnelen dukker op af jorden ved Kattegatvejs forlængelse i Nordhavnen.
Dette i stedet for en kort tunnelløsning frem til Færgehavnsvej syd for Docken som var den oprindelige plan. Denne plan var i høring frem til 10. maj.
Der er nu offentlig høring om forlængelsen frem til den 2. september 2019. Det ændrede projekts påvirkninger for anlægsfasen og forholdene i øvrigt, vurderes at være minimale.
I VVM-redegørelsen blev de 2 løsninger benævnt løsning C og løsning A.
Vejdirektoratet vil gerne have eventuelle bemærkninger senest mandag den 2. september 2019. Høringssvar bedes sendt til jawi@vd.dk med kopi til trm@trm.dk.