Dansk Supermarked Group opnåede i 2017 vækst på tværs af kæder og lande. Det første årsregnskab siden Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden viser samtidig stigende omsætning og indtjening. En udvikling, som førte til den højeste markedsandel for Dansk Supermarked Group i Danmark nogensinde.
Den samlede omsætning steg i 2017 med 906 millioner kr. til 58,8 milliarder kr. med et EBIT på 2,5 milliarder kr. mod 2,2 milliarder kr. året før, mens EBITDA endte på 3 milliarder kr. Korrigeret for ekstraordinære poster blev EBIT 2,1 milliarder kr. i 2017 hvilket er en lille stigning i forhold til 2016, mens det korrigerede EBITDA blev 3,2 milliarder kr. mod 3 milliarder kr. året før.
Samlet blev der investeret 1,5 milliarder kr. i butikker og IT; en stigning på 215 millioner kr. i forhold til 2016. I tillæg hertil købte Dansk Supermarked Group 80 procent af aktierne i den nordjyske virksomhed Skagenfood.
– Vi er tilfredse med resultatet for 2017, idet vi formåede at øge omsætningen både i udlandet og herhjemme. Hertil havde Netto Danmark sit stærkeste år nogensinde, samtidig med at vores indtjening blev forbedret. I tillæg gennemførte vi en række strategiske projekter, som understøtter virksomhedens langsigtede udvikling, siger administrerende direktør i Dansk Supermarked Group, Per Bank.
NB! Jylland: Erhvervslejeloven - den nyeste udvikling. Kurset afholdes d. 6. december 2018.
Af strategiske initiativer eksekveret sidste år står finansieringen af Salling Fondenes overtagelse af de sidste 19 procent aktier fra A.P. Møller-Mærsk frem som det væsentligste. Derudover åbnede Dansk Supermarked Group alene i Danmark 50 nye butikker, blandt andet som følge af overtagelse af Kiwi-lejemålene, da discountkæden lukkede ned på det danske marked. Endvidere frasolgte Dansk Supermarked Group non core-ejendommen Næstved Storcenter.
Travlt 2017 befæster Dansk Supermarked Groups position
Dansk Supermarked Group investerede i 2017 i den permanente sænkning af mere end 2.000 priser i Føtex, mens Netto i Tyskland, Sverige og Danmark testede nye butikskoncepter af. Online blev wupti.com i 2017 åbnet op som markedsplads for alle danske web-butikker og har siden rundet 500.000 produkter, mens lanceringen af BilkaToGo gav forbrugerne mulighed for at handle fødevarer online via en klik-og-hent-løsning. I 2018 bliver BilkaToGo rullet ud i samtlige Bilka-varehuse.
2017-resultatet giver Dansk Supermarked Group øget mulighed for at investere i fremtiden via moderniserede butikker, bedre indkøbsoplevelser og kvalitetsvarer til konkurrencedygtige priser samtidig med lanceringen af nye, innovative tiltag online og i de fysiske butikker.
– Vi forventer over de kommende år at styrke vores position i Danmark yderligere samt fortsætte de digitale investeringer og øge tempoet i ekspansionen i Sverige og Polen, siger Per Bank.
Der er sidste år foretaget nedskrivninger på enkelte øvrige butikker og IT-investeringer samt goodwill på Wupti grundet et stærkt konkurrencepræget elektronikmarked, hvor vi forventer et fortsat øget pres fremadrettet og styrket konkurrence. Ekstraordinære poster i 2017 bestod primært af gevinsten ved salget af Næstved Storcenter samt hensættelser til de butikker overtaget fra Dagrofa som en del af nedlukningen af Kiwi, der ikke bliver åbnet som enten Netto eller Føtex food.
Dansk Supermarked Group |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
Total revenue |
58,805 |
57,899 |
57,474 |
57,156 |
56,941 |
55,702 |
EBITDA |
3,006 |
3,006 |
3,136 |
3,167 |
3,134 |
2,508 |
Operating profit (EBIT) |
2,472 |
2,164 |
2,558 |
2,430 |
2,385 |
1,661 |
Profit before tax |
2,231 |
1,763 |
2,250 |
2,349 |
2,543 |
1,988 |
Total profit for the year |
1,698 |
1,322 |
1,739 |
1,819 |
1,922 |
1,400 |
ROIC |
15 procent |
10 procent |
12 procent |
11 procent |
11 procent |
8 procent |
Return on equity |
35.1 procent |
17.3 procent |
22.9 procent |
11.8 procent |
8.2 procent |
6,2 procent |
Profit margin |
4.2 procent |
3.7 procent |
4.5 procent |
4.3 procent |
4.2 procent |
3.0 procent |