Siden indvielsen i december 2017 har Nordhavnsvej været åben for trafik i dagstimerne, mens anlægget er blevet testet. Efter en succesfuld testperiode har hovedentreprenøren Züblin nu afleveret anlægget til Københavns Kommune og Nordhavnsvej er fra torsdag morgen permanent åben for trafik.

Under mottoet ”tunnel til tiden” har Züblin siden 2011 arbejdet på at etablere Nordhavnsvej for Københavns Kommune. Et fælles defineret værdisæt med værdier som gensidig respekt og tillid, ansvarlighed og åben og effektiv kommunikation har gennem hele anlægsperioden været grundlæggende for samarbejdet.

- Hele projektet har fra start til slut været præget af et forbilledligt samarbejde mellem Københavns Kommune, Züblin og de mange involverede samarbejdspartnere. Det fælles værdisæt har præget samarbejdet, og det er en af grundene til, at vi nu kan aflevere projektet til tiden. Åbent og tillidsfuldt samarbejde, som dét vi er vidne til i dette projekt, er for os den rigtige måde at drive forretning på, siger Jens Henrik Nicolaisen, bestyrelsesformand i Züblin.

- Projektet har været spændende og teknisk udfordrende. Vi har populært sagt anlagt en vej og tunnel med skohorn – kilet ned mellem jernbaneskinner og beboelsesejendomme – midt igennem en storby. Der har været langt imellem de kedelige dage de seneste 10 år, fortæller projektchef Anne Kongsfelt fra Københavns Kommune.

- Vi er stolte af, og tilfredse med, resultatet, og kan konstatere, at trafikanterne ser ud til at være det samme, tilføjer hun.

Københavns Kommunes største infrastrukturprojekt
Nordhavnsvej blev indviet i december 2017 af transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og tidligere miljø- og teknikborgmester Morten Kabell. Det komplekse vejanlæg er Københavns Kommunes største anlægsprojekt til dato og har kostet 2,5 milliarder kr.

NB! Ørestad - nye planer og projekter for 10 milliarder kr. Konferencen afholdes d. 24. april 2017.

Vejstrækningen består af broer og tunnel og løber fra Helsingørmotorvejen til Svanemølle Havn, hvor tunnellen er klargjort til en videreførelse under Nordhavn. Anlægget er et af Danmarks mest højteknologiske infrastrukturanlæg, hvor blandt andet fuldautomatisk vandtågeanlæg og kameraer skal sikre en stabil drift.

- Nordhavnsvej er ingeniørarbejde af allerhøjeste kvalitet, og projektet er et resultat af Züblins internationale kompetencer inden for fundering og anlæg. De komplekse broer og arkitektoniske dagslysskærme ved nedkørslen til tunnellen er blot få ud af mange eksempler på det flotte håndværk, der er udført. Jeg er stolt på vegne af alle vores medarbejdere. De har arbejdet intensivt og målrettet for at etablere Nordhavnsvej, fortæller Jens Henrik Nicolaisen.

Kommunens projektchef er helt enig.

- Uden det gode samarbejde og de mange innovative løsninger havde vi aldrig nået den første sporspærring i sommeren 2012, et samarbejde som har været fundamentet for at vi kunne åbne tunnellen for trafik her ved udgangen af 2017”, siger Anne Kongsfelt.


Relaterede konferencer

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Ny udbudslov KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS