Tårnby Kommune har vedtaget en lokalplan, der baner vejen for udvikling af et 150.000 kvm stort område i Københavns Lufthavn ud til Øresund til en Airport Business Park. Det vil give give globale virksomheder mulighed for at placere sig lige ved lufthavnen.

Byggeriet vil i Københavns Lufthavn betyde flere jobs, mere luftfragt og bedre muligheder for eksport af højværdivarer som fragtes med fly. Samtidig vil det give globale virksomheder mulighed for at placere sig lige ved lufthavnen.

Som en vigtig del af planen udvikles det lokale vejnet, så infrastrukturen omkring området kan følge væksten i forhold til udbygningen af lufthavnens østområde. For Tårnby Kommune har nødvendige investeringer i vejnettet været en forudsætning for at kunne give grønt lys til lokalplanen.

NB! Grønttorvet og Valby - byudvikling for 30 milliarder. Konferencen afholdes d. 25. oktober 2017.

- Det har været vigtigt for Tårnby Kommune at undgå trafikkøer og få løst de trafikale udfordringer fra en kommende Airport Business Park.  Det har vi fået, så vi ser frem til at kommunen og lufthavnen kan udvikle det, der forhåbentlig kan blive et nordeuropæisk centrum for luftfragt, siger borgmester i Tårnby Kommune, Henrik Zimino.

Med den nye lokalplan kan Københavns Lufthavn nu invitere danske og udenlandske virksomheder til at udvikle en Airport Business Park på det 20 fodboldbaner store areal ved siden af det nuværende fragtområde.

- Vi har store ambitioner. Danmark kan blive nordeuropæisk centrum for luftfragt. Samtidig får vi mulighed for at kunne tiltrække globale virksomheder, der ellers placerer sig i og omkring andre europæiske lufthavne, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

NB! Ørestad - nye planer og projekter for 10 milliarder kr. Konferencen afholdes d. 24. april 2018.

En af ambitionerne er at fordoble fragtkapaciteten fra 500.000 til 1.000.000 tons luftfragt årligt. Det er afgørende ikke blot for luftfragt-selskaberne, men også for passagerflyene.

- I dag udgør fragt i passagerflyenes lastrum omkring 10 procent indtjeningen på især de lange, oversøiske ruter. Derfor er luftfragt også afgørende når vi skal tiltrække nye flyruter til fjerne rejsemål, understreger Peter Krogsgaard.

Københavns Lufthavn bliver udbygget massivt i disse år for at skabe plads til 40 millioner årlige passagerer. Udvidelsen koster op til 20 milliarder kr. Når CPH er udvidet til 40 millioner passagerer vil det skabe grundlag for 9.000 flere faste job i lufthavnen.


Relaterede konferencer

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Boligudvikling i København frem til 2030