En fast forbindelse mellem Fyn og Als vil koste 18,5 milliarder kr., og den vil over 50 år give et økonomisk overskud på mellem 5-16 milliarder kr. Derudover vil forbindelsen skære 75 kilometer og 50 minutter af bilturen mellem Odense og Sønderborg og aflaste motorvejene både i Sønderjylland og på Fyn.

Ifølge Fyens Stiftstidende har Cowi på vegne af arbejdsgruppen for en Als-Fyn-bro lavet en undersøgelse, der viser, at der er god økonomi i broen. Broen ventes at koste 18,5 milliarder kr., hvilket er inklusive 5 milliarder kr. til motorveje på Als og syd for Odense, og den vil give et overskud på mellem 5 og 16 milliarder kr. i løbet af omkring 50 år.

- Det ville blive en forholdsvis billig bro, fordi bundforholdene er gode. Så på den måde vil den være relativt effektiv, siger Jeppe Rich, der er trafikforsker ved DTU.

NB! Selvkørende biler ÆNDRER byerne. Konferencen afholdes d. 20. september 2018.

Han har ikke medvirket til undersøgelsen, men forsker selv i trafikmodeller.

Transportminister Ole Birk Olesen har ifølge Fyens Stiftstidende ikke tidligere bakket op om broen, da ministeriet før har anslået trafikgrundlaget til at være for småt, og de miljømæssige konsekvenser til at være for store. Men med den nye rapport er han klar til at genoverveje den.

- Nu foreligger der en ny rapport, og den vil jeg vil bede Vejdirektoratet om at se på, siger han til avisen.


Relaterede konferencer

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligudvikling i Jylland

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Boligudvikling i København frem til 2030

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter