Selvkørende biler - ny byudvikling

Baggrund

De førerløse biler får en stor betydning for byudvikling og vores måde at bruge byen på.

* Gamle vil begynde at bruge byen og dens restauranter og kultur om aftenen.

* Restaurantionerne kan sælge flere drikkevarer, 40 procent ekstra, for alle kan køre hjem i den selvkørende bil. Kun 40 procent, for det plejer at være kvinderne, der holder sig ædru.

* Forureningen mindskes, for bilerne kører med det optimale forbrug af brændstof.

* Behovet for toge og busser fjernes, for alle får adgang til deres egen kørende taxa. Vi kan spare Ringstedbanen, letbaner og store tunge busser.

* Alle hader at betale parkeringsafgift og få parkeringsbøder. Det problem forsvinder, for bilen kører hen til billigste eller gratis parkeringsplads, og kommer tilbage og henter dig når du ønsker det. Eller du bruger en førerløs Uber (eller en af de utallige konkurrenter).

* Behovet for P-pladser mindskes, så der ikke skal afsættes så megen P-plads og P-huse af ved nye projekter - og det vil give en tættere og rare by. Og gøre byggeprojekter mere profitable.

* P-husene i de centrale bydele forsvinder og ombygges til mere relevante funktioner.

* Med de selvkørende biler bliver vedligeholdelsesudgifterne færre, for der bliver ikke reparationer på ødelagte motorer og gearkasser - det er jo elmaskiner - og forsikringer bliver tæt på 0, for ingen kører ind i nogen eller noget. Så de førerløse biler kan lejes ud billigt - eller gratis hvis folk vil høre eller se reklamer i bilerne (ligesom Spotify-musiktjenesten).

* Busser og tog bliver helt overflødige - for om 15 år vil alle bruge deres App til at få en selvkørende bil - nogle vil tage den billige

* I dag kører Nemlig.com rundt med stor succes, men om 10 år vil bilerne køre selv og når den ankommer så åbner en lem med vores bestilte varer. Det samme vil ske for utallige andre dagligvareleverandører og andre varetyper. Det vil betyde færre lastbiler i de centrale bydele.

* Når varer leveres direkte til vores bopæl bruges de centrale bydele til at vise varer frem - det bliver virkelig showrooms. Og lagerrum inddrages til publikumsfaciliteter.

* Bilen kan også stoppe ved den dagligvarehandel eller butik du vil handle i, køre væk og vende tilbage når den registrerer du har betalt i butikken.

* Lige nu ligger der en kritisk husprisgrænse for hvor en pendler vil bo på 20 km fra storbyerne. Er det længere væk falder priserne markant - luksusområderne nord for København passer dog ikke ind i dette mønster.

* Med selvkørende biler vil de gode byområder øges til 50 km, for man kan arbejde, sove, se film eller nyheder, snakke med sine børn, feste, spise morgenmad, frokost eller middag, mens man kører. Eller tage et morgenbad, børste tænder og sætte hår.

* Selv længst-ude-på-landet boliger, hvor der er for langt til jobs og butikker, vil det blive muligt at bo, selvom pendlingen tager tid - den er jo ikke længere spildt - og tager kortere tid fordi bilkøerne er væk.

 * Og byerne bliver bedre at bo i, for lige nu bruger vi 30 procent af arealet til veje og P-pladser. Det kan skæres ned med 1/3 for 4 sporede veje kan gøres 2-sporede og 75 procent af alle P-pladser kan sløjfes, for de førerløse delebiler vil være i fart hele tiden, og de ejede biler vil køre væk og parkere billigt eller gratis i udkanten af byerne.

* Vejene kan gøres smallere, for førerløse biler slingrer ikke, som persondrevne biler gør.

* Cykler og gående vil får bedre plads og der vil blive flere områder til sport, hygge og cafeer.

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Selvkørende biler - hvornår?
Om 3 år kører de første førerløse biler rundt i danske gader. Og i 2035 vil der slet ikke være gammeldags biler i storbyerne. Forsikringsselskaberne vil slet ikke forsikre dem (eller kun dyrt) - nu da vi kan undgå skader. 100 procent. Tidsperspektivet.

Jesper Højte Stenbæk , Fagchef, Dansk Erhverv

10.05 Selvkørende biler og vejudvikling
Hvordan vil selvkørende biler påvirke vejene? Bliver behovet for veje større eller mindre end i dag? Vil vejene for selvkørende biler kræve en særlig udformning? Og kan vi med selvkørende biler spare flere dyre investeringer i veje, broer, tunneler, letbaner og jernbanelinier mm?

Bo Ekman , Specialkonsulent, Vejdirektoratet

10.35 Hvad vil selvkørende biler betyde for trafikintensiteten og byrummet?
Hvad vil selvkørende biler betyde for trafikintensiteten? Bliver der mere plads på vejene eller omvendt, vil selvkørende biler øge antallet af biler på vejene? Hvordan påvirkes trafikstrømmene inde i byerne og ud af byen? Og hvad vil dette betyde for byrummet - bliver der mere plads til byudvikling?

Søren Riis , Associate Professor of Philosophy, RUC

11.05 Kaffepause
11.35 Huspriser og de gode byområder
Hvad vil selvkørende biler betyde for huspriserne i og udenfor byerne? Og kommer der en omvæltning i opfattelsen af, hvilke bydele er attraktive, og hvilke ikke er det? Bliver de mere perifere byområder mere attraktive fordi det med selvkørende biler bliver nemmere og bekvemmere at komme dertil? Lige nu ligger der en kritisk husprisgrænse for hvor en pendler vil bo, som er på 20 km fra storbyerne. Er det længere væk falder priserne markant - luksusområderne nord for København passer dog ikke ind i dette mønster. Med selvkørende biler vil de gode byområder øges til 50 km, for man kan arbejde, sove, se film eller nyheder, snakke med sine børn, feste, spise morgenmad, frokost eller middag, mens man kører.

Ismir Mulalic , Senior Fellow, DTU / Kraks Fond Byforskning

12.05 Parkering og de førerløse biler
Hvordan kommer selvkørende biler til at påvirke parkeringsbehovet i byerne? Et realistisk scenarie er, at behovet for P-pladser mindskes dramatisk, samtidig med at der skal etableres på- og afsætningsfaciliteter ved knudepunkter. Eksisterende parkeringsfaciliteter frigøres til nye formål, og der skal ikke afsættes så meget areal til P-pladser og -huse ved nye projekter. Det giver mulighed for en tættere og rarere by. Og gør måske byggeprojekter mere profitable.

Lykke Magelund , Project Manager, COWI

Anders Richelsen , Head of Urban Planning Section, COWI

12.35 Frokost
13.15 Tænk selvkørende biler ind i nyt byudviklingsområde
Skal selvkørende biler tænkes ind i de nye byudviklingsområder? Hvordan? Praktiske eksempler. Hvordan sikrer vi, at byplanlægningen tager højde for morgendagens tendenser og teknologi?

Jens Egdal , Direktør, Transport, Vest, Rambøll Danmark

13.45 Hvordan skal de selvkørende biler bruges i praksis?
Selvkørende køretøjer holder klar i garagen og er klar til at rulle ud på vejene. Men hvem skal køre med dem? Skal de være privatejede eller delebiler? Hvilke mobilitetsbehov skal de opfylde, og hvilke scenarier vil vi se i trafikken, når selvkørende biler skal sameksistere med menneskelige bilister?

Pernille Lytzen , Business Developer , Autonomous Mobility

14.15 Spørgsmål og afslutning
Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

De kommer også

Albertslund kommue -

Søren Kehr
Anders Keldorff
Helene Qvist

Arkitekterne Bjørk & Maigård

Hans Maigård

Autonomous Mobility

Nanna Felthaus
Pernille Lytzen

Autonomous Mobility A/S

Mathias Vinter

By & Havn

Jane mortensen
Rikke Faaborg Jarmer

CG Jensen A/S

Christian Levinsen
Michael S. Larsen

COWI

Lykke Magelund
Anders Richelsen

Dansk Erhverv

Jesper Højte Stenbæk

ELF Development A/S

Henrik Offendal

Emcon

Lise Johansson Stampe

Gate 21

Signe Poulsen

Jens Nielsen

Henrik Kjær

Kraks Fond Byforskning

Ismir Mulalic

NærHeden P/S

Lene Madsen

Rambøll Danmark

Jens Egdal

Rørbæk og Møller Arkitekter A/S

Anders Wesley Hansen

Sarah Suhr Pedersen

Sarah Suhr Pedersen

Sinding Gruppen A/S

Jesper Trudslev

TAXA 4X35

Peter Bjerregaard
Palle Christensen
Jesper Graff

TETRIS A/S

Martin Wagner

Udenhænder.dk

Johannes Mikkelsen

Urban Power

Arne Cermak Nielsen

Vejdirektoratet

Bo Ekman

ZESO Architects

Torben Juul

Aalborg Universitet

Kaj A. Jørgensen

Årstiderne Arkitekter

Helle Hangaard

Andre konferencer

Tilmeld dig her