I en tid, hvor nethandel risikerer at aflive handelsbyerne, lancerer Urban Power i samarbejde med Aabenraa Kommune, Kalb, Artspot samt lokale aktører en offensiv strategi for Aabenraas centrale handelsliv.

Gågaderne har længe været en uadskillelig del af danske handelsbyers identitet og byliv. Det er dog langt fra sikkert, at vi i fremtiden overhovedet har handelsbyer. Nethandlen stiger, og en dyster prognose fra Institut fra Centerplanlægning forudser at 3 ud af 4 handelsbyer forsvinder.

- Gågaderne er i dag stærkt udfordret af blandt andet nethandlen, og det er derfor vigtigt at bykernens rolle tilpasses vores nye livsmønstre, siger Rune Veile, arkitekt og partner i Urban power.

Ifølge ham er der dog masser af grunde til, at gågaderne også i fremtiden skal være en del af bylivet.

- Det fysiske møde mellem mennesker, kan aldrig erstattes af nethandel, og derfor skal gågaderne tilbyde nogle særlige oplevelser, der trækker folk tilbage i byerne. Det er derfor ikke nødvendigvis kun handel, der vil være at finde i fremtidens bykerner, siger han.

Mange gågader er allerede påvirket af et faldende antal handlende og sygner langsomt hen i forfald og tomme butiksvinduer. Det har har en selvforstærkende effekt, som holder kunderne væk fra gågaden. Men i Aabenraa tager de kampen op og relancerer gågaden som byens vigtige livsnerve.

I en konkret indsats for genoprettelsen, har Urban Power i tæt samarbejde med kommunen og byens aktører udarbejdet en strategi, der sætter kursen for den nordlige del af gågaden: Nørreport og Ramsherred.

 NB! Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 13. juni 2018. 

- Denne del af Aabenraa har egentlig rigtig meget at byde på. Men gennem årene er det blevet mere og mere utydeligt, og det er ved at være sidste chance for at få vendt udviklingen, mener Rune Veile.

- Den store forandring i gaden er, at vi ændrer den fra en handelsgade til en opholdsgade. Ved at skabe grobund for nye funktioner og indføre en række attraktive opholdszoner og steder der indbyder til leg, indbyder vi til, at byen gøres langt mere aktiv. Der kommer til at ske en række fysiske forandringer, hvor enkelte bygninger rives ned, mens nye kommer til. Historiske facader istandsættes, midlertidige byrum testes af, og særlige events vil skabe fornyet fokus på bydelen, uddyber han.

Men blikket er også rettet mod de kommende generationer, som er vokset op med nethandel. Derfor er det essentielt, at gågaden tilbyder noget, som man ikke kan få på internettet.

- Gågaden skal være det indlysende sted at tage hen. Ikke bare for at handle, men også for at blive inspireret, underholdt, for at mødes med vennerne, for at se og blive set, forklarer Rune Veile.

- De vigtigste midler for gågadens fremtid er ikke til salg: Atmosfære, unikke oplevelser og mødet mellem mennesker, slår Rune Veile fast.

Med den nye strategi vil Aabenraa blandt andet styrke byrummene med stedsspecifikke byrumsmøbler, der giver identitet og inviterer til ophold. Selv om strategien først bliver godkendt i løbet af sommeren 2018, vil man allerede i juni kunne opleve de første tiltag. Dele af elementerne fra strategien bliver opsat til Kultur og Gourmet Festival den 7.-9. juni, hvor de bliver testet i praksis.

Fakta


Relaterede konferencer

Boligudvikling i Jylland

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Den nye Planlov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030