Colliers International har netop fundet lokaler til den skønhedskæden. I foråret 2018 slår den franske kosmetikgigant dørene op til et 438 kvm stort skønhedsunivers på Ryesgade, der forbinder Bruuns Galleri med Strøget i Aarhus.

Sephora henvender sig til unge kvinder, kernemålgruppen er mellem 16 og 25 år. Og når skønhedskæden åbner i Aarhus sker det blandt andet som følge af et stort pres fra netop de unge kvinder. Sephora Danmark har fået rigtig mange henvendelser, især via sociale medier som Instagram og Facebook, hvor der ligefrem blev en Facebook-gruppe med navnet ”Vi vil ha’ SEPHORA til Aarhus.

- Vi har ledt efter et lejemål i Aarhus i mere end 3 år, men kunsten har været at finde noget, der passede til det, vi gerne vil signalere med vores koncept og den oplevelse, vi ønsker at give kunderne, siger Kirsten Schmidt, Category & Marketing Director, Sephora Danmark.

NB! Butiksmarkedet i Aalborg 2018-2028. Konferencen afholdes d. 18. januar 2018.

- Beliggenheden var naturligvis afgørende. Vi ønskede en placering, hvor der på daglig basis er stærk trafik. Dernæst skulle selve lokalet være indbydende både udefra og indenfor. Ejendommen er helt perfekt, fordi vi har en dobbelt facade, der giver maksimal synlighed og optimale eksponeringsmuligheder. Læg dertil, at lokalet er bredt - vi kan opbygge alle de universer, der er en vigtig del af vores koncept, og det tager sig bedre ud her end i et langt smalt lokale, udtaler Kirsten Schmidt.

Netop i forhold til indretning har Colliers spillet en stor rolle, og hele ”operationen” er desuden kun lykkedes, fordi ejeren af ejendommen, Christian B. Jørgensen, har været villig til at foretage store investeringer for at fremtidssikre sin ejendom.

- Vi ser en klar tendens blandt vores kunder i retail mod en optimering og trimning af butikkerne, så døde områder og spildplads fjernes. For eksempel går de fleste butikker fra 2 til 1 etage for at optimere driften, siger erhvervsmægler Torben Klitgaard fra Colliers i Aarhus.

NB! Jylland: Moms og skat for byg og ejendom - nye regler og afgørelser. Afholdes d. 28. september 2017.

Lejemålet i Ryesgade husede indtil for nylig en isenkræmmerbutik i 2 etager. Torben Klitgaard vidste fra sine møder med Sephora, at det ikke var foreneligt med deres ønsker, så derfor var en del af mæglerrollen at drøfte muligheder for bedre udnyttelse af ejendommen med ejer Christian B. Jørgensen.

- En ejendom med den beliggenhed er optimal til en blanding af bolig og erhverv, så jeg foreslog Christian B. Jørgensen at omdanne 1. salen til lejligheder for at fremtidssikre investeringen. Hvis han ikke havde været så omstillingsparat, var det her ikke lykkedes, for der skal foretages en ikke ubetydelig investering for at omdanne en butik i 2 etager til en ejendom med en højloftet butik i stueetagen og lejligheder på 1. salen, forklarer Torben Klitgaard.

NB! Almene boliger i AARHUS 2018 - 2028. Konferencen afholdes d. 6. februar 2018.

- Skulle der ske det, at der på et tidspunkt blev en tom butik i stueetagen, så er loftskonstruktionen lavet, så det er muligt at omdanne til et gennemgående loft, så der kan indrettes lejligheder også på 1. salens front, tilføjer han.

Markedet for personlig pleje og skønhed har de senere år undergået en stor forandring, og aktørerne oplever i øjeblikket, at priserne rasler ned. Priskonkurrencen ramte den førende spiller Matas allerede da supermarkederne oprustede på personlig pleje, men tog for alvor fart, da Normal-kæden gjorde sit indtog på markedet i 2013. Siden da har Matas været yderligere presset, og har for nylig udskiftet den administrerende direktør for at vende udviklingen. Så hvordan kan Sephora overleve i det marked?

NB! Aarhus Nord - investeringer og byudvikling 2017-2027. Afholdes d. 31. oktober 2017.

- Vi har eneforhandlingen på en del mærker, som er meget hypede blandt de unge kvinder. De har et højt forbrug af makeup, og betaler gerne for det helt rigtige brand. Udover de meget hypede brands har vi vores egne Sephora produkter, der også er i en høj kvalitet, men fordi det er vores eget mærke, kan vi holde prisen i et konkurrencedygtigt leje, forklarer Kirsten Schmidt.

I forhold til fremtidsplanerne for SEPHORA i Danmark er Kirsten Schmidt helt sikker på, at væksten vil fortsætte, og hun bekræfter, at Sephora har planer om at åbne andre steder. I dag findes Sephora i Frederiksberg Centret, i Magasin i Aarhus, København og Odense, samt i den første flagskibsbutik i Danmark, der åbnede tidligere på året i København. Seneste skud på stammen er lancering af en webshop, der åbnede i juni 2017.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Stormflodssikring af by- og landområder

Den nye Planlov KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter