Med investeringer på omkring 5 milliarder kr. omdannes det tidligere industriområde syd for banegården til en ny bydel midt i Viborg med institutioner, erhverv og boliger til op mod 3.500 nye beboere.

Et stort anlægsarbejde er nu så langt, at den første store del af brobyggeriet i Viborg Baneby - Hærvejsbroen - kan tages i brug den 28. januar 2019. Hærvejsbroen går fra Middagshøjvej over Vilhelm Ehlerts Alle, over jernbanen og over Banevejen til det kommende erhvervsgymnasium, Midtbyens Gymnasium. Ved Midtbyens Gymnasium er der mulighed for adgang til Banegårdspladsen med elevator. Fra broen er der desuden adgang til togperronen med trapper og elevatorer.

Anden del af broprojektet - et byrum i forbindelse med Midtbyens Gymnasium med trappe ned til Banegårdspladsen samt en bro fra gymnasiet til parkeringspladsen ved Hovedbiblioteket - er under opførelse og ventes klar til brug i efteråret. Bag hele projektet står Viborg Kommune og foreningen Realdania.

- Det er en kæmpe milepæl, vi har nået ved at åbne Hærvejsbroen. Broen er et vigtigt bindeled mellem Banebyen og midtbyen, og den er derfor helt afgørende for omdannelsen af Banebyen. Vi har allerede nu set de første effekter af broen, da en række investorer er i gang med større projekter syd for banen, og flere er på vej, siger borgmester i Viborg Kommune, Ulrik Wilbek.

NB! Viborg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 6. marts 2019.

Hærvejsbroen er et resultat af byudviklingsprojektet Viborg Baneby, hvor et tidligere industriområde omdannes til en dynamisk og mangfoldig bydel, midt i Viborg.

- Banebroen er et godt eksempel på, hvordan en barriere i byen kan nedbrydes og vejen for bløde trafikanter lettes. Det gør broen til et nøgleelement i at kickstarte udviklingen af Banebyen og styrke midtbyen i Viborg. Og den er med til at fremme en bæredygtig udvikling, hvor det er attraktivt at bruge cykel, tog og bus, siger projektchef i Realdania, Pelle Lind Bournonville.

Hærvejsbroen er bygget, så den hænger sammen med Midtbyens Gymnasium. Derudover er den eksisterende perron forlænget, så der er adgang til Hærvejsbroen via trapper og elevator fra både Stationspladsen og ø-perronen med spor 1 og 2.

Den samlede anlægsudgift for stiforbindelsen beløber sig til 83 millioner kr. og er finansieret af Viborg Kommune og Realdania. Herudover er DSB med til at finansiere perrontrappen og perronforbindelsen.


Relaterede konferencer

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS