En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

Der er behov for en international kombiterminal i Køge. Det viser en ny markedsanalyse udarbejdet af Realise for Fonden Femern Belt Development. Placeringen i Køge giver transport- og logistikvirksomheder let adgang til 4 millioner forbrugere i hele Øresundsregionen.

Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver blandt andet nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og godstransportkorridoren fra Helsinki i nord og Sicilien i syd, som vigtige parametre for at vælge Køge.

NB! Byudvikling syd for København til Køge og Vestegnen. Konferencen afholdes d. 20. juni 2017.

Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge samt adgangen til Skandinavisk Transport Center.

Køge har en unik mulighed for at blive et knudepunkt for logistik i Nordeuropa. Skal det ske, er der brug for, at de betydeligt stigende mængder jernbanegods, der ventes, når Femern Bælt forbindelsen åbner, kan lastes effektivt om i Danmark.

NB! Infrastrukturplaner i København til 130 milliarder. Konferencen afholdes d. 26. april 2017.

- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse, siger formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen.

Analysen viser, at der er brug for handling nu, hvis ikke chancen skal glide Køge af hænde. Dertil kommer, at en kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen – og er en mere CO2-venlig transportform.

NB! Køge investerer 23 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 16. november 2017.

- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse, siger borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen.

Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.

Læs markedsanalysen her.


Relaterede konferencer

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Fremtidens betonbyggeri

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Den nye Planlov KURSUS

Ny udbudslov KURSUS