Mærsk vil have sit hovedsæde indtænkt i planen for en metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholm.

Ifølge Finans vil Mærsk have sit hovedsæde på Esplanaden indtænkt i fremtidens metro. Metroselskabet har udarbejdet 2 forslag til en kommende metrolinje M5, men ingen af forslagene indeholder en metrostation nær Mærsks hovedkvarter.

Af et høringssvar, som rederiet har indsendt til Københavns Kommune, fremgår det, at Mærsk ønsker, at "det overvejes, hvorvidt der kan placeres en metrostation i nærheden af beliggenheden for Maersks hovedkvarter – og i øvrigt en del turistattraktioner".

Ifølge Finans vil det fordyre projektet markant, hvis Mærsk får sit ønske opfyldt, men af høringssvaret antydes det, at rederiet er klar til at spæde til.

Sydhavn: De store projekter. Konferencen afholdes den 8. marts 2023.

"Maersk deltager meget gerne i en drøftelse med Metroselskabet og andre relevante aktører om, hvorvidt og hvordan dette evt. kan realiseres, herunder hvorledes Maersk evt. kan bidrage til realiseringen heraf", lyder det i høringssvaret.

De 2 forslag fra Metroselskabet er henholdsvis M5 Lilla og M5 Orange.

M5 Lilla med 9 metrostationer starter ved Københavns Hovedbanegård og går over Vest- og Østamager, inden den fortsætter via Refshaleøen til Lynetteholm.

M5 Orange består af 4 metrostationer, der går fra Østerport og i tunnel under havnen, inden den fortsætter med højbanestationer på Refshaleøen og Lynetteholm


Relaterede konferencer

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Den nye Planlov KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Boligudvikling i København frem til 2030

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens