Der skal nedlægges 750 parkeringspladser i Middelalderbyen i København, hvilket forventes at reducere trafikken med 45-60 procent.

Et flertal af politikerne i teknik- og miljøudvalget i København vil nedlægge parkeringspladser til biler som en del af Byrums- og trafikplan for Middelalderbyen.

Planen indebærer at nedlægge 750 ud af cirka 1.050 almindelige offentlige parkeringspladser i gadeplan, og med Budget 2023 er der bevilget 16,3 millioner kroner til at nedlægge de første 600 bilparkeringspladser. Planen vækker glæde hos Cyklistforbundet.

- Som Danmarks største by viser hovedstaden vejen ved at turde gentænke arealanvendelsen. Vi taler om landets dyreste og mest attraktive kvm. De skal bruges til at skabe en attraktiv by, hvor mennesker, liv, kultur, lys og luft har førsteret frem for parkerede "døde" biler, som bare står og fylder op, siger direktør Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet og påpeger, at biler bør gemmes under jorden og i parkeringshuse.

- Og så bør vi opprioritere cykelparkeringen, hvor der er et stort efterslæb i København. I dag er det 8 procent af byens åbne areal, der anvendes til bilparkering og kun 1 procent til cykelparkering. Vi tænker, at balancen skal genfindes med udgangspunkt i et mere moderne mobilitetsmiks, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Planen medfører, at bilister bliver opfordret til at parkere i de private parkeringsanlæg i og omkring Middelalderbyen, hvor der er en samlet kapacitet på knap 4.000 parkeringspladser med en belægning på cirka 70 procent klokken 12 og en belægning på knap 20 procent klokken 22.

Parkeringsløsninger. Konferencen afholdes den 25. maj 2023.

Sagen skal forbi økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen, inden den er endeligt vedtaget.

Opbakningen fra Venstre og Det Konservative Folkeparti er betinget af, at der findes erstatningsparkeringspladser til de parkeringspladser, der nedlægges som følge af projektet.

Byrums- og trafikplanen indeholder 4 temaer: 1) Egenart og kulturarv, 2) Kultur-, erhvervs- og hverdagsliv, 3) Bynatur og 4) Mobilitet. Temaerne indeholder samlet 47 generelle tiltag til at opnå de ønskede effekter for Middelalderbyens byrum og trafik.

Nedlæggelse af parkeringspladser er det grundlæggende greb i byrums- og trafikplanen til at opnå mindre biltrafik i Middelalderbyen. En del af disse pladser er erstattet med leje af pladser i nærliggende parkeringsanlæg. Kommunens forvaltning anslår, at den nuværende biltrafik på cirka 15.000 biler i døgnet i Middelalderbyen vil reduceres med 45-60 procent.

Når Borgerrepræsentationen har godkendt byrums- og trafikplan for Middelalderbyen, vil planens principper gælde for anlægsprojekter og andre tiltag i området.

Et enigt teknik- og miljøudvalg har i øvrigt også besluttet, at 432 af byens omkring 882 parkeringsautomater skal pilles ned og erstattes af informationsskilte. Inden længe går arbejdet i gang på Amager.


Relaterede konferencer

Logistik og industri - fart på nye muligheder

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Den nye Planlov KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS