Europa oplever for 3. år i træk forbrugsvækst, men København ligger i den lave ende med en vækst på 0,9 procent, og konkurrencen blandt de fysiske butikker er stadig benhård.

Det centrale London er markedsleder i europæisk detailhandel. Her åbner flest butikker og kunderne bruger flere penge i high street butikker, hvor markedslejen er steget 48 procent (Bond Street) i 2016. Til sammenligning er den kun steget 3 procent i København. Til gengæld har København en meget høj andel af forbrugere, der handler på nettet, ifølge ny rapport fra Colliers International.

Colliers International EMEA har blandt andet kortlagt væksten i forbruget. København ligger i den lave ende med en vækst på 0,9 procent. Rapporten konkluderer, at forbrugernes adfærd i 2017 naturligvis vil påvirkes af købekraften. Derudover er det øget fokus på etik og miljø, samt den hurtige teknologiske udvikling, der vil præge forbrugernes valg.

NB! Jylland: Den nye planlov og butikker. KURSUS. Afholdes d. 3. maj 2017.

I forhold til teknologiske løsninger, e-handel, mobilepay og kontaktløs betaling er Danmark langt fremme. Det er kun London, der har en højere andel af forbrugere, der handler på nettet. I Danmark oplever Colliers, at konkurrencen stadig er benhård i detailhandlen, og derfor kommer det ikke som nogen overraskelse, at Danmark er i den lave ende, hvad angår vækst.

- Vi får flere og flere meldinger, både fra enkeltstående butikker og kæder – uafhængigt af hinanden, hvor de taler om omsætningsfald i de fysiske butikker, udtaler Torben Klitgaard, erhvervsmægler Colliers International.

- Der optimeres på driften, og vi oplever, at lejemål uden spildplads, herunder 1. sale og kældre, er det, der er størst efterspørgsel på. På den måde kan butikkerne opnå et minimum af bemanding og svind. Vi oplever også mange, der vil genforhandle lejevilkår, og vi ser en tendens til, at butikkerne enten lukker eller forsøger en relokering, uddyber Torben Klitgaard.

NB! Erhvervslejeloven og butikker. KURSUS. Afholdes d. 21. juni 2017.

Hos Colliers i København kan Commercial Property Manager – Head of retail, Copenhagen, Line Højvang Christiansen genkende billedet fra kollegaen i Aarhus, altså at dele af detailhandlen er under pres og konkurrencen er intensiveret. Derudover fremhæver hun, at den største tendens i København lige nu er, at der er voldsom efterspørgsel på lokaler til restauranter og cafeer.

- Vi ser, at der lukker rigtig mange tøjbutikker lige nu, særligt i mellemsegmentet. Luksusbrands og de stærke lavprisbrands, som for eksempel H&M, hænger på, men mellemklassebrandsene og børnetøjsbutikkerne er under pres. Samtidig ser vi en stigende efterspørgsel på lokaler til de madmæssige formål, siger Line Højvang.

- I øjeblikket får vi ekstremt mange forespørgsler på lokaler, der er egnede til restauranter, vinbarer og cafeer. Faktisk så mange, at vi ikke har lokaler nok til at imødekomme efterspørgslen til disse formål. Efterspørgslen hænger sammen med den store stigning, der har været i danskernes udespisning, det er særligt udpræget i hovedstadsområdet. Vi går mere ud og køber mere take away, siger Line Højvang Christiansen.

NB! Den nye planlov og butikker. KURSUS. Afholdes d. 8. november 2017.

Opgørelser fra Landbrug og Fødevarer bekræfter, at stigningen i udespisning er større i hovedstadsområdet end resten af landet, ligesom data fra HORESTA viser, at omsætningen i restauranterhvervet er absolut størst i Region Hovedstaden, næsten 3 gange større end i Region Midtjylland.

I Danmark har vi i øjeblikket 120 butikscentre, inklusive stormagasinerne. Det oplyser Institut for Center-Planlægning (ICP), der påpeger, at der er en sammenhæng mellem udviklingen i e-handel og udviklingen for shoppingcentrene. Omsætningsudviklingen i centrene i Danmark er lidt blandet. Generelt er det de største, der gør det bedst, blandt andet fordi de har et bedre udbud.

NB! Hotelmarkedets udvikling 2017-2027. Afholdes d. 2. maj 2017.

- I Danmark udgør e-handel 20 procent på udvalgsvarer. Det har den konsekvens, at når forbrugerne skal handle i de fysiske butikker, så skal der være et godt og varieret udbud, og det skal være en oplevelse at shoppe, siger direktør Per Nyborg, ICP.

- Vi har set en udvikling i centrene mod flere aktiviteter og servicefunktioner, en udvikling, der forstærkes i disse år. Særligt inden for food and beverage oprustes der ude i centrene. Tidligere var det fast food, der prægede udbuddet, men nu er der flere spisesteder, hvor kvaliteten er højere, siger Per Nyborg og fremhæver de såkaldte Gastropubs, hvor Loft GastroGrill i Fields er et eksempel på en ny restauranttype, der har stor succes.


Relaterede konferencer

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i København frem til 2030

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Den nye Planlov KURSUS

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse