Den populære cykel- og gangbro over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby forkorter ikke bare afstanden for cyklister og fodgængere, men også de kulturelle forskelle mellem de to byer. Det skaber udvikling og nye muligheder i hele området, lyder det fra lokale politikere. Og med befolkningstilvæksten er der behov for endnu flere broer.

Danmarks 4. største by omkranser Limfjorden - med Nørresundby i Vendsyssel nord for vandet og Aalborg i Himmerland syd for. Historisk set er de 2 landsdele, byer og kulturer vidt forskellige, men forskellene viskes langsomt ud generation for generation. Ikke mindst på grund af trafikforbindelserne over vandet - eksempelvis Limfjordstunnellen, der dagligt bruges af tæt ved 75.000 køretøjer.

Tidligere i år åbnede den 4. forbindelse. Ikke den største rent kapacitetsmæssigt, men måske en af de vigtigste i den udvikling, som byen står midt i. Den er nemlig lavet til de såkaldt bløde trafikanter, der nu kan gå og cykle frem og tilbage mellem Nørresundby og Aalborg. Åbningen af broen var en stor succes med flere end 2.500 cyklister og fodgængere, der krydsede broen, der er blevet monteret på siden af den gamle, smukke jernbanebro, der oprindeligt blev tegnet af professor Anker Engelund i 1928.

Det højere formål med den nye bro er ikke blot at transportere fodgængere og cyklister over Limfjorden, men at skabe en kulturel forbindelse mellem Nørresundby og Aalborg. For på trods af den korte afstand oplever de 2 byer forskelle i kulturer og muligheder.

- Nørresundby har et uudviklet potentiale midt i storbyen Aalborg. En fjord bør samle frem for at skille, mener landinspektør og byrådsmedlem Jens Toft-Nielsen, der er en af hovedkræfterne bag projektet og som selv bor i Nørresundby.

NB! Aalborg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 19. april 2018.

Sammen med en række andre ildsjæle satte han sig i 2005 og formulerede visionen om en kulturbro. RealDania ydede tidligt i forløbet støtte til at udvikle forprojektet til Kulturbroen, og i de sidste 10 år har ildsjælene arbejdet målrettet på at skabe opbakning fra befolkningen, Banedanmark og politikerne - såvel lokalt som på Christiansborg. Prisen for Kulturbro Aalborg er omkring 25 millioner kr. Heraf kommer 15 millioner kr. fra trafikpuljen som tilskud, der blev bevilget i 2014 til det lokale byudviklingsprojekt.

Kulturbroen har fra første dag fået opbakning fra det lokale folketingsmedlem Lisbeth Bech Poulsen, der oprindeligt er fra Sønderjylland, men som i en årrække har boet i Aalborg.

- Det skaber udvikling og nye muligheder, når man forkorter afstandene og knytter mennesker sammen, siger hun.

Og projektet omkring Kulturbro Aalborg har da også sat gang i en lang række andre ting i området, fortæller Jens Toft-Nielsen.

- Investorerne står i kø for at realisere potentialet omkring fjorden. Nye idéer og alliancer opstår – alene ved den mentale forberedelse af broen. Blandt andet er en café nu koblet sammen med et plejehjem, og der er blevet afholdt en Kulturbro-musikfestival, som havde til formål at knytte kulturerne på begge sider af broen sammen, fortæller han som konkrete eksempler.

- Området omkring Limfjorden er i vækst og udvikler sig både på nord- og sydsiden. Strandparken i Nørresundby bliver udviklet til begge sider af broen, og der kommer 7-8.000 nye beboere ude ved Stigsborg. Det bliver med offentlig adgang, hvilket jeg finder helt afgørende for disse store byudviklingsprojekter, fortsætter han.

NB! Butiksmarkedet i Aalborg 2018-2028. Konferencen afholdes d. 18. januar 2018.

Men selvom der er behov for massive investeringer for at forandre de gamle havnefronter og industriområder, skal penge ikke bestemme alt. Sjælen og stemningen skal respekteres, når bygninger og områder skifter formål og indretning.

Det industrielle udseende går igen flere steder i Aalborg, hvor mange nedlagte industribygninger, der før skabte arbejde til befolkningen i den gamle industriby, omdannes til kulturelle samlingspunkter. Dét udtryk skal efter det lokale folketingsmedlems mening besvares.

- Eksempelvis er Kulturbroens design nøje afstemt til den gamle jernbanebro og passer jo perfekt ind i den rå og industrielle stil, som vi også ser med Nordkraft, Musikhuset og mange af de andre ombyggede industribygninger, understreger Lisbeth Bech Poulsen.

Der er nettotilflytning på 2.500 borgere årligt i Aalborg og Nørresundby. Derfor er der ifølge Jens Toft-Nielsen et stort behov for endnu flere broer over fjorden - især med adgang for gående og cyklende som alternativ til Limfjordsbroen.


Relaterede konferencer

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ny udbudslov KURSUS