Sammen tager Bosch og Daimler, som blandt andet står bag Mercedes-Benz, nu næste skridt i udviklingen af helt selvkørende biler. Parterne har valgt Californien som pilot-lokation, hvor man fra anden halvdel af 2019 vil være i stand til at afprøve en helt selvkørende shuttle service på udvalgte ruter.

Mange byer står overfor store udfordringer, som tynger de eksisterende transportsystemer. Pilotprojektet skal demonstrere, hvordan man kan løse nogle af problemerne ved at integrere mobilitetstjenester som Moovel, bildeling som car2go og tilkaldetjenester som MyTaxi på intelligent vis.

Daimler og Bosch trækker på mange års fælles erfaring for at skabe innovative løsninger, og begge selskaber styrer efter en fælles filosofi.

- At udvikle den selvkørende teknologi til et niveau, som kan sættes i serieproduktion, er ligesom en tikamp. Det er ikke nok at være god i 1 eller 2 discipliner. Ligesom os, er man nødt til at mestre samtlige discipliner. Kun på den måde vil man succesfuldt kunne bringe selvkørende biler til vejene i byerne på en sikker måde, siger Dr. Stephan Hönle, Senior Vice President Business Unit Automated Driving hos Robert Bosch GmbH.

NB! Selvkørende biler ÆNDRER byerne. Konferencen afholdes d. 20. september 2018.

Målet med samarbejdet er at lette trafikken i byer, styrke sikkerheden på vejene og skabe en byggesten for, hvordan trafik skal fungere i fremtiden. Teknologien bag selvkørende, førerløse biler vil øge efterspørgslen efter delebils-løsninger og samtidig give brugerne mulighed for at udnytte tiden i bilerne bedst muligt.

Databehandling på millisekunder
En afgørende faktor for fuldt-selvkørende og førerløse biler i by-miljøer er en pålidelig genkendelse af bilens omgivelser ved hjælp af diverse sensorer. At analysere og tolke data for derefter at omsætte dem til kørekommandoer i løbet af meget kort tid kræver enorm computerkraft, en redundant systemarkitektur samt det højeste niveau af sikkerhed.

For at opnå dette høje niveau af sikkerhed, bliver de nødvendige computeroperationer foretaget i parallelle kredsløb. Det betyder, at systemet øjeblikkeligt har et alternativt system at trække på, hvis det er nødvendigt.

Bosch og Daimler baserer selve køresystemet på en kontrolenhed bestående af adskillige individuelle kontrolenheder. Den amerikanske teknologivirksomhed, Nvidia, leverer platformen, som kræves til dette. Denne platform skal også køre algoritmerne fra Bosch og Daimler, som er baseret på kunstig intelligens og styrer selve køretøjets bevægelse.

Netværket af kontrolenheder samler data fra alle sensorer (både radar, video, lidar og ultralyd), evaluerer denne data i løbet af millisekunder og fastslår derefter bilens bevægelse.

Mercedes-Benz har haft tilladelse til at teste selvkørende biler i områderne i og omkring Sunnyvale/Californien i USA siden 2014 samt Sindelfingen/Böblingen i Tyskland siden 2016.


Relaterede konferencer

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i København frem til 2030

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ny udbudslov KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS