En ny analyse understreger behovet for Femern Bælt-forbindelsen, som vil sikre en billigere og hurtigere rejse over Femern Bælt.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har netop orienteret Femern Bælt-forligskredsen om, at konsulentfirmaet Incentive har foretaget en markedsvurdering af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland.

- Incentives analyser understreger behovet for en fast forbindelse over Femern Bælt. I dag har de rejsende mellem Østdanmark og Tyskland valget mellem at benytte Scandlines færgeruter eller tage den cirka 150 kilometer længere tur via Storebælt og Sønderjylland. Resultatet er, at bilisterne betaler en høj pris til glæde for ejerne af Scandlines, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

NB! Femerntunnelen: Investeringer og ejendomsudvikling. Konferencen afholdes d. 21. november 2019.

- Når Femern Bælt-forbindelsen åbner, vil de fleste bilister opleve, at det bliver både billigere og hurtigere at rejse over Femern Bælt, uddyber han.

I 2017 omsatte Scandlines for 3,6 milliarder kr. og realiserede et resultat fra ordinær drift på 1,4 milliarder kr. Scandlines ejer havneinfrastrukturen i Rødby, Puttgarden og Gedser. Derudover har Scandlines langtidsleaset infrastruktur i Rostock. Rødby-Puttgarden tegnede sig i 2017 for 82 procent af Scandlines’ passagertrafik og 79 procent af Scandlines’ godstrafik.

Incentives analyser for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet viser blandt andet:

at Scandlines i 2017 havde en markedsandel på 54-100 procent for transport af køretøjer med passagerer afhængig af den geografiske afgrænsning af markedet,
at Scandlines indtjeningsgrad målt på driftsresultat før afskrivning på driftsaktiver og goodwill-nedskrivninger var 55-109 procent højere end sammenlignelige færgeoperatørers,
at prisen for en personbil på Rødby-Puttgarden er højere end på sammenlignelige færgeoverfarter på 11 ud af 12 undersøgte rejsetidspunkter, og
at Scandlines siden 2007 har hævet priserne for personbiler mere end den generelle udvikling i forbrugerpriserne.


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Ungdomsboliger på et modent marked

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Fremtidens betonbyggeri

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i Jylland