Ifølge de seneste regnskaber solgte verdens 250 største varehuskæder i 2016 sammenlagt varer for 30.042 milliarder kr., hvilket er en vækst på 5,2 procent. Men antiglobalisering og politisk tumult sætter giganterne under pres.

Selv om den globale økonomi er præget af usikkerhed og tilbageholdenhed, skal verdens 7,5 milliarder forbrugere fortsat have tøj på kroppen og mad på bordet, hvilket holder salget oppe. Det viser Deloittes årlige analyse af de 250 største varehuskæder i verden. Ifølge Delotte kæmper kæderne dog for at sætte gang i forbruget på grund af antiglobalisering og politisk tumult.

NB! Butikkens udvikling 2017-2027. Konferencen afholdes d. 25. april 2017.

- Listen over verdens største varehuskæder, der fra dansk side inkluderer Dansk Supermarked og Coop, viser med tydelighed en branche, der til stadighed er presset af svage stigninger i forbruget. Det går heldigvis ikke tilbage, men det går fremad i et moderat tempo. Det er en tendens, der ventes at fortsætte gennem 2017, siger partner i Deloitte, Jesper Svend Povlsen.

Særligt er protektionisme og antiglobalisering med til at sætte de internationale varehuskæder under pres, mener Jesper Svend Povlsen.

NB! Den nye planlov og butikker. Seminaret afholdes d. 5. april 2017.

- De største varehuskæder har typisk en global leverancemodel, hvor de både køber og sælger i store dele af verden. Derfor har det en kæmpe betydning, når frihandelsaftaler pludselig vakler, eller de enkelte lande begynder at indføre protektionistiske foranstaltninger. Det er en helt ny situation, som skaber usikkerhed gennem hele værdikæden, siger han.

På trods af svære forhold er der dog stadig virksomheder, der har formået at øge deres salg betragteligt.

NB! Jylland: Den nye planlov og butikker. Seminaret afholdes d. 3. maj 2017.

- Blandt de kendte virksomheder, som har skabt vækst, finder vi Amazon, Apple og Nike, alle fra USA. I luksussegmentet er det varemærker som Hermès og Louis Vuitton, der kan bryste sig af 2-cifrede vækstrater. Så det er absolut stadig muligt at trække kunderne til, siger Jesper Svend Povlsen.

Samtidig forsøger mange virksomheder med helt nye forretningsmodeller for at give konkurrenterne baghjul.

NB! Erhvervslejeloven og butikker. Seminaret afholdes d. 21. juni 2017.

- I dag kan man sælge varer på mange kanaler, fra traditionelt butikssalg til onlinesalg, flash-udsalg, pop-op-butikker, abonnementsordninger eller events, der er drevet af de sociale medier. Mulighederne er mange, og branchen har generelt stort mod på at teste nye koncepter. Det er uden tvivl vejen frem, hvis man vil tiltrække den nye generation, siger Jesper Svend Povlsen.

Verdens 3 største varehuskæder er igen i år Wal-Mart, Costco og Kroger fra USA. Tilsammen sælger de varer for mere end 4.879 milliarder kr. om året.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligudvikling i Jylland

Ungdomsboliger på et modent marked

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Boligudvikling i København frem til 2030

Servitutter og lokalplaner KURSUS