Butikkens udvikling 2017-2027

Butikkens udvikling 2017-2027

Send denne konference til en ven eller en kollega

Send denne konference til en ven eller en kollega

Konferencen afholdes d. 25. april 2017 kl. 09.00 - 12.40

Baggrund

Danskernes lønninger steg med 2,2 procent i 2015, mens priserne kun steg med 0,4 procent, så har danskerne oplevet en fremgang i reallønnen på 1,8 procent siden sidste år. Meget tyder på, at reallønnen stiger igen i 2016 og det vil i så fald være 4. år i træk med en stigning. Men selvom reallønnen og forbrugertilliden siden kriseårene er stigende, har det endnu ikke givet udslag i et voldsomt stigende privatforbrug, og detailsalget faldt med 1,1 procent i første halvdel af 2016. OECD regner med en vækst i dansk økonomi på 1 procent i 2016 og 2 procent i 2017, så trods af forbrugernes forsigtighed, ser et stabilt men lille opsving ud til at have bidt sig fast.

Til gengæld fortsætter nethandlen med at vokse støt, og danskerne nethandlede i alt for 87 milliarder kr. i 2015. Det er en stigning på 18 procent siden året før. Det er primært tøj, film, musik, bøger, rejser og kulturoplevelser, som dansker nethandler – af det samlede netsalg udgør tøj og sko 19 procent mens film, musik og bøger samt rejser og kulturoplevelser hver udgør 14 procent. I 2015 lagde danskerne 60 milliarder kr. i danske netbutikker, mens 27 milliarder gik til udlandet. 10 procent af nethandlen foregår via mobiltelefonen.
Det er stadig primært udvalgsvarer, som bliver handlet over nettet, mens dagligvarekøbene lægges i fysiske butikker.

Indtjeningen per discountbutik er dog generelt faldet i takt med, at antallet af butikker er steget. I fremtiden vil vi måske ikke se så mange nye dagligvarebutikker, i stedet vil de eksisterende blive moderniseret og bygget større. Den nye planlov, der regulerer butikkernes størrelse og placering, åbner op for større butikker i bymidten og lokalcentre. Planloven giver også bedre mulighed for showrooms i forbindelse med e-handel samtidig med, at der nu kan indrettes mindre butikker f.eks. i forladte skolebygninger, og virksomheder i såkaldte overflødige bygninger får mulighed for at bygge til.

Danmark har de seneste år oplevet et boom af udenlandsk interesse for investeringsejendomme, særligt inden for bolig- og butiksejendomme. Det skyldes, at vi ligesom de andre nordiske lande har en solid økonomi, og ikke har været ramt af krisen i ligeså høj grad som mange sydeuropæiske lande. Antallet af luksusshopper er mere end tredoblet globalt de sidste 20 år, og København ses internationalt som et sikkert sted med stabil økonomi, købedygtige forbrugere og et stærkt voksende antal turister, særligt fra Kina og Storbritannien. København er den by i Norden, der har den mest attraktive beliggenhed for luksusbutikker, og som med et lejeniveau på op mod 23.000 kr. pr. kvm har det højeste niveau blandt de nordiske lande. I sammenligning med hele Europa ligger København på en 11. plads. Lejeniveauet for de bedst beliggende butikker i København er steget med mere end 12 % fra 2013 til 2015.



Program

09.00

Registrering og morgenmad


09.30

Velkomst


09.35

Investering og prisudvikling på butiksmarkedet

Butiksmarkedet går ind i en ny æra, hvor store brands kun kæmper om de gode placeringer, og hvor det giver god mening at udvikle og ombygge butiksejendommene på de rigtige placeringer. Hvordan er prisudviklingen for butiksejendomme og hvilken betydning har beliggenheden? Hvad er tendenserne vedrørende køb og salg af butikker, samt afkast og afståelse? Hvem investerer i butikker og hvad bliver tendensen fremover - danske og udenlandske investorer på markedet?


10.00

Fremtiden for dagligvarebutikkerne

Hvordan ser fremtiden ud for dagligvarebutikkerne?  Nethandlen er ekspanderet de sidste år. Nu kan man købe sine dagligvarer på nettet og få dem bragt hjem. Hvilke udfordringer giver det til de fysiske butikker – og hvad bliver deres modtræk? I takt med at der er kommet flere discountbutikker er den enkeltes butiks indtjening også faldet. Hvordan ser fremtiden ud for discountbutikkerne versus konventionelle supermarkeder? Er det en tendens, at grænsen mellem mindre supermarkeder og discountbutikker udviskes? Hvad efterspørger og forventer kunderne nu og i fremtiden, og hvordan vil dagligvarebutikkerne leve op til kundernes krav?

John Wagner John Wagner, Adm. direktør , De Samvirkende Købmænd, DSK


10.25

Butikker og planloven

Planloven regulerer butikkernes størrelse og placering, og med den nye planlov er størrelsesbegrænsninger på dagligvarebutikker blevet løftet i både bymidte og lokalcentre. Der er også kommet bedre mulighed for showrooms i forbindelse med e-handel. Der åbnes op for, at der kan indrettes mindre butikker f.eks. i forladte skolebygninger og virksomheder i såkaldte overflødige bygninger får mulighed for at bygge til. Hvad siger planlovens bestemmelser? Hvilken retning og regler for butikkerne udstikker den nye planlov?

Nicolai Platzer Funder Nicolai Platzer Funder, Advokat, Homann Law


10.50

Kaffepause


11.20

Nettos grønne omstilling: Første svanemærkede discountbutikker

Netto er både målt på omsætning og antal butikker den største dagligvarekæde i Danmark, og der er planer om både at modernisere eksisterende butikker samt åbne nye. Netto er også Danmarks største økologiske købmand, og som noget helt nyt er 3 svanemærkede butikker åbnet. Butikkerne har et udvidet udvalg af miljømærkede og økologiske varer og lever også på andre områder op til en række miljøkrav. Hvad betyder det for Netto at blive svanemærket? Giver det god mening også på bundlinjen at energioptimere og omstille sig grønt? Hvordan har butikkerne opnået denne miljøstatus, og er grøn omstilling noget vi vil se mere af i butiksbranchen i fremtiden?

Brian Seemann Broe Brian Seemann Broe, Landedirektør, Netto


11.45

Udvikling af Strøget

Markedet for high street butiksejendomme i København er i fremgang. Udenlandske investorer har i den sidste tid vist en tiltagende interesse for strøgejendomme, med betydelig prisstigninger til følge, og lejemål på 23.000 kr. pr. kvm er ikke ualmindeligt på de gode beliggenheder. Strøget og Købmagergade, som udgør de 2 primære handelsstrøg i København, opdeles typisk i det primære og det sekundære område, hvor det primære og dyreste er blevet mere eftertragtede blandt især eksklusive brands. Hvad skyldes denne udvikling, og hvorfor er København interessant også for udenlandske investorer? Hvilken udvikling vil vi se i fremtiden for Strøget og det centrale Københavns butiksmarked? Hvilke fordele er der ved at investere i de centralt beliggende københavnske butiksejendomme, og hvilke forventninger og krav stiller de udenlandske og danske investorer?


12.10

Kend din kunde

Fremtidens forbruger - hvad ønsker de? Hvordan vælger man sit koncept og hvem henvender man sig til? Flere butikskæder har haft stor succes med at integrere de fysiske butikker med online markedsføring, sociale medier og websalg for at imødegå konkurrencen fra blandt andet nethandlen. I 2015 nethandlede danskerne for 87 milliarder kr., og beløbet vi handler for på nettet stiger hvert år. Samtidig er mobiltelefonen en faktor i nethandlen, idet 10 procent af al nethandel foregår via mobiltelefoner. Kan de fysiske butikker klare sig i konkurrencen med den stigende internethandel. Hvad forventer kunderne af fremtidens butik? Bliver kunderne mere segmenteret, og hvordan markedsfører man sig over for forskellige kundesegmenter, ikke mindst over for det stigende antal turister i København, hvor især britiske og kinesiske turister er i stærk stigning. Hvad forventer de og de danske kunder sig af butikskoncepter, indretning, vareudbud og service i butikkerne?

Thomas Jensen Thomas Jensen, Indehaver, Adm. direktør, Jensen Retail Group


12.35

Spørgsmål og afslutning


12.40

Frokost


De kommer også

  • Copenhagen Airport A/S
    - Anni Thøgersen
    - Mette Pedersen
    - Christian Østergaard
  • DATEA
    - Helle Nielsen
    - Midutzki Pitarch
    - Michaela Thomsen
    - Marianne Karlsen
    - Gitte Rindbøl
    - Steen Svanholm
  • De Samvirkende Købmænd, DSK
    - John Wagner
  • Homann Law
    - Nicolai Platzer Funder
  • Jensen Retail Group
    - Thomas Jensen
  • Jodan Rådgivning
    - Nermin Pistoljevic
    - John Jacobsen
    - Flemming Fenger
  • Living Development
    - Jeanette Lindekilde Glasdam
  • moltke-leth advokater A/S
    - Grethe Jørgensen
    - Anders Dinnsen
    - Eva Lolle
  • Netto
    - Brian Seemann Broe
  • NPV
    - Lise Madsen
  • Nybolig Erhverv København A/S
    - Charlotte Sthaalros
  • Vordingborg Kommune
    - Peter Haugan Vergo
    - Philippine Schollain
    - Vibeke Møgelvang de Neergaard
    - Dorit Mahler Jensen
  • ZESO Architects
    - Torben Juul
  • Årstiderne Arkitekter
    - Nina Bang

Praktisk info

Tidspunkt

25. april 2017
Kl. 09.00 - 12.40

Sted

First Hotel Copenhagen
Molestien 11
2450 København SV
Telefon: +45 70 12 73 73
Se på kort

Pris

2.965 kr. ekskl. moms.

Kontakt

Har du spørgsmål til arrangementet, vil du have hjælp til tilmelding, eller har du et andet spørgsmål til Byens Ejendom, så skriv til os her.

Vi kontakter dig per email eller tlf. efter dit ønske inden for max 2 arbejdsdage. Dine personlige oplysninger gemmes ikke og bruges kun til at kontakte dig om dette.





Andre konferencer

Odense - de store projekter
24. januar 2017, Odense C
Læs programmet

Helsingør investerer 13 milliarder i byudvikling
26. januar 2017, Helsingør
Læs programmet

Skanderborg investerer 16 milliarder i byudvikling
2. februar 2017, Skanderborg
Læs programmet

Andre seminarer

Grønne tage
7. februar 2017, Hellerup
Læs programmet

Rådgivers honorering og erstatningsansvar UDSOLGT
8. februar 2017, Hellerup
Læs programmet

Certificering - nye krav i Byggeloven - UDSOLGT
28. februar 2017, København SV
Læs programmet

KONFERENCER OG KURSER