Hvis kommunen, staten og regionen godkender kontrakterne, bliver det spanske Comsa S.A.U., der skal anlægge spor, stationer og vedligeholdelsescenter i Odense – og letbanevognene vil komme fra Stadler Pankow med hovedsæde i Schweiz. De 2 bydere kan levere til priser, der ligger inden for det afsatte budget på 3,3 milliarder kr.

Efter mere end et års udbudsproces kan Odense Letbane nu offentliggøre, hvem der er de foretrukne bydere til henholdsvis anlægsarbejderne og letbanevognene til den 14,5 km lange letbanestrækning. Forude venter en politisk proces, hvor de endelige kontrakter skal godkendes af staten, regionen og kommunen.

Hvis de 3 bidragsydere kan godkende indstillingen fra Odense Letbane, bliver det spanske Comsa S.A.U., der skal anlægge transportsystemet. Det består af skinner, master, køreledninger og stationer samt det store vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense.

Det samlede anlægsarbejder vil ifølge Comsa S.A.U. koste knap 1,2 milliarder kr.

Og det bliver Stadler Pankow, der skal levere letbanevognene af typen Variobahn. Disse kendes allerede fra eksempelvis Bergen i Norge, og de vil også køre i Aarhus, når letbanen åbner dér til efteråret. Stadler har hovedkontor i Schweiz, men vil bygge vognene til Odense Letbane i Tyskland.

Stadler Pankow GmbH kan levere letbanetogsæt til en stykpris på cirka 21 millioner kr.

- Vores udpegning af hvem, der er foretrukne bydere, baserer sig på en kombineret vurdering af den tekniske løsning, altså kvaliteten, og prisen. Denne kombinerede vurdering fører frem til de to vindere, Stadler og Comsa, forklarer Mogens Hagelskær, der er administrerende direktør for Odense Letbane.

Selvom der stadig mangler en godkendelse af kontrakterne fra letbanens bidragsydere – kommune, stat og region – glæder Mogens Hagelskær sig over de tekniske løsninger og priser, som er kommet frem i løbet af udbudsprocessen.

- Comsa er et anerkendt spansk entreprenørfirma, og de har Munck Gruppen som underleverandør hos os – altså en kendt dansk entreprenør. Comsa har leveret rigtigt gode transportsystemer til letbaner især i Spanien, men også en lang række europæiske byer. Vi er helt trygge ved det, slår Mogens Hagelskær fast og fortsætter:

- Og når det gælder letbanevognene har det vindende tog bevist sin styrke under nordiske klimaforhold. Det indeholder velafprøvet og moderne teknologi. Dertil har det relativt lave driftsomkostninger, hvilket er positivt for kommunens økonomi i mange år fremover, forklarer Mogens Hagelskær.

Derudover ser letbanedirektøren en klar fordel i, at Stadlers vogne også skal køre i Aarhus, hvor de bliver sikkerhedsgodkendt af de danske myndigheder.

- Det betyder, at vi må forvente, at sikkerhedsgodkendelsen hos os vil blive hjulpet på vej. Og så er det i det hele taget en fordel, at vi kan høste af Aarhus’ erfaringer med Stadlers vogne, når de snart begynder at køre i drift, slutter Mogens Hagelskær.

Der forestår nu en politisk proces, hvor de tre bidragsydere – kommunen, staten og regionen – skal godkende kontrakterne, før de kan underskrives. Det sker formentlig i maj eller juni 2017.

Før der kan lægges spor gennem byen, skal der flyttes veje, fortove og cykelstier på det meste af de i alt 14,5 km letbanestrækning – det såkaldte Civil Works-arbejde. Dette er delt op i 7 mindre entrepriser, som vil blive udbudt over de kommende to år.

Odense Letbanes samlede budget, inklusive reserver og Odense Kommunes tilkøb, er på cirka 3,3 milliarder kroner i 2017-tal.


Relaterede konferencer

Boligudvikling i Jylland

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Ungdomsboliger på et modent marked

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.