De nye arealer fra de første 3 etaper af stor havneudvidelse er alle fuldt udlejede, og der er efterspørgsel på 4. etape, som snart sendes i udbud. Den omfatter 190.000 kvm landindvinding.

I 2014 blev der udarbejdet en masterplan for Vordingborg Havn, som blev vedtaget i kommunalbestyrelsen i august 2015. Masterplanen er baseret på en udvidelse af havnen i 4 etaper. I 2015 startede etableringen af den første etape, og de efterfølgende etaper 2 og 3 er etableret i perioden fra 2017 til 2019.

Alle etablerede arealer er udlejet, og der er allerede nu efterspørgsel efter arealerne på de resterende udviklingsområder. Derfor skal der nu gang i etape 4, som omfatter et landindvindingsprojekt kombineret med et kajanlæg på cirka 150 meter, som vil udvide Vordingborg Havns areal med 190.000 kvm.

- Vi er lige ved at være færdige med både etape 1, 2 og 3, sagde formand for havnebestyrelsen og medlem af kommunalbestyrelsen, Poul A. Larsen (S), da politikerne den 9. oktober 2019 besluttede, at projektet skal sendes i udbud.

- Jeg kan sige, at der allerede for nuværende har været henvendelse fra 2 kunder, som allerede i dag gerne vil reservere henholdsvis 2 og 4 hektar af det nye land, som vi indvinder, sagde Poul A. Larsen videre.

Det betyder, at etape 4 nu skal udbydes hurtigst muligt som en totalentreprise, og at ”Udbud med forhandling” vælges som udbudsform.

Projektet vil ifølge forvaltningen i Vordingborg Kommune tidsmæssigt kunne opstartes i en gunstig periode for jordmarkedet med få konkurrerende projekter, hvilket betyder, at det bliver tilsvarende mere attraktivt for aktørerne at investere i projektet.

NB! Co-working: Kontorhoteller og kontorfællesskaber. Konferencen afholdes d. 4. december 2019.

Udbudsforretningen igangsættes ifølge et notat fra Vordingborg Kommune i efteråret 2019 med en forventet opstart af etableringen af etape 4 i begyndelsen af 2020.
 
Med den planlagte udvidelse vil Vordingborg Havn ifølge forvaltningen rykke op blandt de største erhvervshavne i regionen. Det skal ses i lyset af de udfordringer som de nærliggende havne i både Næstved og Nykøbing Falster lige nu kæmper med.
 
I Næstved Kommune har byrådet besluttet, at undersøge mulighederne for at udvikle arealerne omkring de nuværende havnebassiner til en ny bydel, som vil blive tæt forbundet til bymidten. Det vil betyde, at havneaktiviteterne bliver flyttet ud af bymidten, og at en ny havn vil skulle etableres.
 
I Guldborgsund Kommune arbejder byrådet ligeledes med en plan om at lukke Nykøbing Falster Havn for i stedet at bygge boliger på området. Ifølge en ny plan for kommunen, så vil man flytte havneerhvervet til Orehoved Havn 20 kilometer mod nord.
 
Den samme tankegang, at omdanne nuværende havneområder nær bymidte til boligområder, præger også diskussionerne omkring en række andre danske havne, og var grund til havnelukninger i både Kolding og Vejle.
 
I modsætning hertil, så ligger de nye havnearealer i Vordingborg i etape 4 netop langt fra byen og vil dermed være med til at sikre de etablerede virksomheder en sikker og uforstyrret drift i fremtiden, som igen vil kunne bidrage til at sikre virksomhedernes anlægsinvesteringer, lyder det fra forvaltningen.
 
Oprindeligt skulle havnen i Vordingborg have været udvidet i 5 etaper, men den 5. etape er droppet og indgår heller ikke i lokalplanen for den samlede havneudvidelse.


Relaterede konferencer

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.