SIF Gruppen har øget omsætningen med 17 procent, mens der står 7,7 millioner kr. efter skat på bundlinjen i 2019/20 mod 500.000 kr. året før.

SIF Gruppen har netop offentliggjort sit regnskab for 2019. Et tilfredsstillende resultat med vækst i nettoomsætningen fra 310 millioner kr. i 2018/19 til 363 millioner kr. i 2019/20 og et resultat på 10 millioner kr. før skat på bundlinjen. Men ifølge selskabets administrerende direktør, Lars Mejlby, var det da coronaen kom, at firmaet virkelig boostede sin udvikling.

- Coronaen kom som en Tsunami – spørgsmålet var bare, hvem der ville blive tilbage på stranden, og hvem der søgte op i bjergene. Vi valgte det sidste. Coronaen lærte os at fokusere, kommunikere hurtigt og tage beslutninger, vi ikke var sikre på. Og så satte vi ledelse i højsædet. Vi lærte også, hvor vigtigt netværk er. Lynhurtigt omstillede vi os, så den langsigtede strategi blev til kortsigtet micro-ledelse. Vi ville hele tiden være 2 skridt foran. Vi accepterede, at krisen ville koste penge, men vi så det som en investering i fremtiden, udtaler han.

Skiftet fra langsigtet strategi til kortsigtet micro-management skete på få timer samme aften som regeringen lukkede Danmark ned. Klokken 23.59, efter få timers strategimøde, blev alle medarbejdere informeret: Ledelsen havde en ny plan. Og den blev sat i værk allerede næste morgen. Alle 16 ledere kendte deres roller og ansvar og der var nedsat arbejdsgrupper, der sikrede operationaliseringen. Den langsigtede strategi var på få timer ændret til ET kortsigtet mål: SIF Gruppen ville komme bedst ud af corona! Og man ville gøre det ved ikke at tabe kunder og samtidig vinde nye.

Elevatorprojekter i ejendomme. Økonomi og udførelse. Kurset afholdes d. 17. november 2020.

Som direktør i en virksomhed med 220 servicebiler, 70 funktionærer og 361 medarbejdere kender Lars Mejlby værdien af intern information. Under hele nedlukningen blev medarbejderne derfor informeret via intranet og senere på en APP. Der blev dagligt sendt en video ud fra direktionen og det normale sygemeldingsnummer blev udvidet til en 24-7 supportforbindelse, der gik direkte til HR. Tillidsmanden kom med ind i ledelsens ”maskinrum” og var med til at tage beslutningerne for at give indblik og søge konsensus. Sidst men ikke mindst blev der lanceret en intern kampagne mellem funktionærerne, der via deres netværk skulle skaffe nye kunder i en tid, hvor Danmark ellers var lukket ned.

Taktikken gav 21 nye kunder - og fødte ambitionen om endnu 10 nye kunder i 2020 - foruden fastholdelse af alle eksisterende kunder.

- Hverdagen for vores elektrikere og teknikere skulle være den samme, så de kunne fastholde fokus på vores kunder. Det var på kontoret, at forandringerne skulle ske. Det var her vi skulle tænke innovativt og skabe den nødvendige forandring. Vores digitale rejse tog et kvantespring med teams som den store øjenåbner. Og så satte vi fuld blæs på den interne kommunikation. Alt det lærte vi af Corona. Vi kunne ikke have købt konsulenttimer, der flyttede os så meget, som Corona gjorde det, siger Lars Mejlby.

I dag forventer ledelsen i SIF Gruppen at fastholde sin position inden for sine forretningsområder i 2020, med undtagelse af entreprisesegmentet, hvor man forventer et mindre fald i omsætningen. Til gengæld har man med erfaringerne fra Coronakrisen øget lønsomheden, så man med en lavere omsætning kan levere et resultat på samme niveau eller højere i 2020.

-  Vi åbner snart ny afdeling i Nordsjælland, fortsætter vores særlige fokus på CTS og forventer generel vækst på service. Dertil kommer vores nye termografiafdeling, som vi også forventer os meget af. Alt i alt, kommer vi nok til at skulle ansætte 10-15 elektrikere mere i dette regnskabsår, siger Lars Mejlby.

 


Relaterede konferencer

Ny udbudslov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Den nye Planlov KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS