DSB har valgt Rambøll som totalrådgiver på opførelsen af DSBs nye værksteder i 3 byer, hvor fremtidens el-tog skal repareres og vedligeholdes. Kontraktsummen lyder på 180 millioner kr.

DSB skifter over de næste år sin togflåde ud, så togene frem mod 2030 bliver eldrevne. I den transformation bygger og ombygger DSB også værksteder til at vedligeholde og reparere lokomotiver, togsæt og vogne. Dels fordi det kræver andre værksteder at tage hånd om el-tog end dieseltog, dels for at skabe mere moderne værksteder.

På projektet er arkitektfirmaet Gottlieb Paludan og den engelske rådgiver Mott Macdonald underrådgiver til Rambøll.

- I DSB har vi en ambition om at nedbringe vores energiforbrug med 50 procent inden 2030, og de nye mere klimavenlige værksteder bliver et vigtigt værktøj til at nå dette mål, siger Jürgen Müller, Direktør Strategi og Togmateriel og medlem af DSB’s koncernledelse.

Værkstederne skal opføres i København, Aarhus og Fredericia og udgør tilsammen godt 40.000 kvm.

I København bliver der tale om nybyggeri på banearealet ved de gamle værkstedshaller på Otto Busses Vej tæt på Dybbølsbro station, i Aarhus startes helt fra bunden med et green field projekt på et areal ved Årslev lidt vest for Aarhus og i Fredericia vil de eksisterende værkstedshaller blive udvidet og bygget om. 

Værkstedshallerne vil stå færdigt i 2023 i Fredericia, i 2024 i København og i 2025 i Aarhus.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Den nye Planlov KURSUS