Der arbejdes blandt andet på, at tunnelelementfabrikken på Sydlolland bliver permanent som en del af ny aftale, der skal sikre, at potentialerne ved den faste Femern-forbindelse udnyttes både i anlægsfasen, og når den faste forbindelse åbner i 2029.

Mandag morgen underskrev regionsrådsformand Heino Knudsen og bestyrelsesformand i Femern Belt Development samt borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen en medlemsaftale, der skal sikre udviklingspotentialerne ved Femern-forbindelsen.

Der investeres over 100 milliarder kr. i Femern-forbindelsen og de tilknyttede infrastrukturprojekter på dansk og tysk side. Hele Nordeuropa får gavn af hurtigere og grønnere godstransport, der kan køre på skinner direkte over Femern. Samtidig får lastbiler væsentligt kortere ture i både tid og kilometer. Femern-forbindelsen vil koste omkring 58 milliarder kr. og skabe mere end 6.000 arbejdspladser i den dansk-tyske geografi på årsbasis. 75 procent af dem på dansk side.

Femern-byggeriet rundvisning. Den 9. september 2021.

- For mig er potentialerne jo indlysende, men det kræver et stort arbejde med mange parter at indfri dem. Der er et enormt arbejdskraftbehov nu – og i 2029 åbner sig en ny verden, som kan ændre arbejdsmarkedet og Region Sjælland fundamentalt, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Femern-forbindelsen skaber i byggeperioden masser af arbejdspladser på både dansk og tysk side.

Logistik og industri i e-handelens tid. Konferencen afholdes den 7. oktober 2021.

- Femern-projektet trækker en masse virksomheder til området frem mod 2029. Noget af det, vi vil arbejde for, er at sikre, at tunnelelementfabrikken på Sydlolland bliver permanent. Den store fabrik, som vi får hernede, kan man lige så godt bruge til at bygge de store infrastrukturprojekter, som skal bygges i de kommende år: en københavnsk havnetunnel og en Kattegatforbindelse. Engang var Lolland kendt for sit skibsværft. I fremtiden skal vi være kendt for at være det sted i Europa, hvor man kan bygge store infrastrukturprojekter og levere teknologisk viden i verdensklasse, siger Holger Schou Rasmussen, formand for Femern Development og borgmester i Lolland Kommune.

JYLLAND: Broen til Sjælland for 136 milliarder. Konferencen afholdes den 2. september 2021.

I året efter åbningen af Femern-forbindelsen ventes antallet af rejsende på tværs af Femern Bælt at stige med 5 millioner personer årligt. Så samtidig med her og nu at arbejde på at flest mulige anlægsopgaver kommer danske virksomheder til gode, skal der ses frem mod en tid, hvor man i Region Sjælland bevæger sig mod en landfast grænse, som man har været vant til at have i Sønderjylland.

Med aftalen mellem Region Sjælland og Femern Bælt Development er der afsat 1 million kr. årligt fra 2021 til 2023. Tilskuddet suppleres med bidrag fra øvrige medlemsorganisationer på dansk side samt nationale midler til erhvervsfremme.


Relaterede konferencer

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Ny udbudslov KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Boligudvikling i Jylland

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS