Københavns Kommunes største anlægsprojekt i Nordhavn åbnede søndag den 17. december 2017. Nordhavnsvej er Københavns nye ringvej, der skaber direkte forbindelse for biler fra Helsingørmotorvejen til Svanemøllehavnen og Nordhavn. Nordhavnsvej skaber bedre plads for cyklister og den kollektive trafik på Østerbro. 

 

Züblin udført 1. etape af vejforbindelsen Nordhavnsvej for 1,8 milliarder kr.- Projektet omfatter 1.650 meter vejanlæg, heraf en 900 meter lang in situ-støbt cut-and-cover-tunnel med tilhørende ramper i hver ende. Nordhavnsvej er nu åbnet.

- I dag (i går, den 17. december 2017, red.) åbner Nordhavnsvej, som der har været arbejdet på siden 2011. Men det er ikke kun Københavns Kommunes største vejanlæg nogensinde, der åbner. Det er også 1. etape af den samlede østlige ringvej – også kaldet havnetunnellen, siger Bo Sandberg, der er formand for den tværpolitiske forening, Københavnertunnelgruppen.

NB! Midlertidige boliger - de nye muligheder. Konferencen afholdes d. 6. marts 2018.

- Nordhavnsvej får kolossal positiv betydning for både pendlere og for lokale beboere på Østerbro. Biler og tung containertrafik bliver ført ned under jorden og hurtigere gennem eller ud af byen. Samtidig får cyklister og kollektiv trafik meget bedre plads over jorden. Og det er præcis de samme argumenter, der er for en samlet østlig ringvej, som vil fungere som en trafikal bypass-operation på den københavnske trafikpatient, uddyber han.

Københavnertunnelgruppen har i 12 år arbejdet for østlig ringvej/havnetunnel. Foreningen www.havnetunnel.nu består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, blandt andet Dansk Erhverv, DI, Dansk Byggeri, DTL, Dansk Metal, 3F og BAT-kartellet.

- Næste skridt er, at der i 2018 formentlig træffes beslutning om den endelige udformning af 2. etape af østlig ringvej, Nordhavnstunnellen fra Svanemøllebugten til selve Nordhavn. Og i 2019 afsluttes Transportministeriets forundersøgelse af den samlede østlige ringvej, som forhåbentlig fører til principbeslutning om den sidste lange etape fra Nordhavn via Refshaleøen, videre under Amager til Sjællandsbroen, siger Bo Sandberg, der til daglig er cheføkonom i Dansk Byggeri.

I ZÜBLINs nye dronevideo kan man opleve det imponerende vejanlæg fra luften og se, hvordan anlægget snor sig gennem byen via broer og tunneller fra Helsingørmotorvejen til Svanemølle Havn.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Fremtidens betonbyggeri

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Den nye Planlov KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS