Folketinget vil nu endeligt vedtage lov om byggeriet af  Nordhavnstunnelen i efteråret 2019. Det var oprindeligt planen at lave en kort tunnel, men nu bliver Nordhavnstunnelen forlænget med 400 m, fordi der senere skal bygges en ø mellem Nordhavnen og Refshaleøen hvor vejen skal fortsætte henover. Prisen bliver 3,6 milliarder.

Tunnelen starter syd for Svanemøllestranden hvor tunnelen fra Lyngbyvejen slutter. Den lægges som en tunnel på bunden af indløbet til Svanemøllens lystbådehavn og går i land hvor Unionkul-kranen står på Kalkbrænderiløbskajen. Tunnelen dukker op af jorden ved Kattegatvejs forlængelse i Nordhavnen.

Dette i stedet for en kort tunnelløsning frem til Færgehavnsvej syd for Docken som var den oprindelige plan. Denne plan var i høring frem til 10. maj.

Der er nu offentlig høring om forlængelsen frem til den 2. september 2019. Det ændrede projekts påvirkninger for anlægsfasen og forholdene i øvrigt, vurderes at være minimale. 

I VVM-redegørelsen blev de 2 løsninger benævnt løsning C og løsning A. 

Vejdirektoratet vil gerne have eventuelle bemærkninger senest mandag den 2. september 2019. Høringssvar bedes sendt til jawi@vd.dk med kopi til trm@trm.dk.

 


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligudvikling i Jylland

Stormflodssikring af by- og landområder

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030