Borgerrepræsentationen i København har med et meget bredt flertal af otte partier godkendt principaftalen om at anlægge Lynetteholmen. De partier, som godkendte principaftalen er Socialdemokratiet, Alternativet, Radikale, SF, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Kun Enhedslisten stemte imod.
Med Borgerrepræsentationens godkendelse har nu både Københavns Kommune og et flertal af partier i Folketinget nikket til aftalen. Lynetteholmen kommer til at rumme boliger til 35.000 mennesker, samt gør byudvikling af Refshaleøen med boliger til yderligere 15.000 mennesker mulig. Hver 4. bolig vil blive almen.
- Jeg er glad for, at så bredt et flertal i Borgerrepræsentationen står sammen om at sikre Københavns fremtid, siger overborgmester Frank Jensen.
Metro til Refshaleøen tænkes ind i udvikling af Lynetteholmen
Lynetteholmen skal bestå af jordopfyld, og vil tjene som en stormflodssikring af København. Den skal betjenes af metro og af en østlig omfartsvej. Ifølge aftalen skal der gennemføres en forundersøgelse af metrobetjening af området, i form af forlængelse af Nordhavnsmetroen under Kronløbet og videre som højbane med stationer på Lynetteholmen og videre til Refshaleøen og eventuelt Kløverparken.
Der kan ifølge aftalen også undersøges andre linjeføringer. Københavns Kommune ønsker, at en allerede analyseret metrolinje fra København H til Refshaleøen skal indgå i den kommende forundersøgelse af metrobetjening af Lynetteholmen.
Københavns befolkning vokser, og undersøgelser viser, at den kollektive trafik og byen står over for en række udfordringer. På baggrund af undersøgelserne vurderes kapacitetsproblemerne i metroen over havnesnittet som vigtigst at få løst. Metroselskabet vil med en række kapacitetsfremmende tiltag kunne øge kapaciteten med 25-40 procent i 2025, hvilket selskabet vurderer vil kunne imødekomme kapacitetsbehovet frem mod 2035.
NB! Nordhavn og Refshaleøen med nyt Ø-projekt. Konferencen afholdes d. 7. maj 2019.
Herefter bør der implementeres en ny løsning. En busforbindelse (BRT) vurderes ikke at kunne imødekomme kapacitetsbehovet efter 2035. Der anbefales derfor en ny metroforbindelse på tværs af havnen, med en 1. etape som minimum fra København H til Prags Boulevard. Denne metrolinje vil sikre tilstrækkelig kapacitet i metroen og vil have en restfinansiering på 13,8 milliarder kr. På baggrund af erfaringer fra tidligere metroprojekter, vurderes processen, fra en politisk aftale om en ny metrostrækning foreligger til anlægget kan ibrugtages, at tage 10-11 år.
- Lynetteholmen bliver på én gang en helt ny bydel – og får samtidig en masse genkendelige københavnerkvaliteter. Det bliver en blandet bydel med boliger til forskellige indkomster, med adgang til strand og grønne områder, og med kollektiv trafik af høj klasse, siger Frank Jensen.
Med godkendelsen i Borgerrepræsentationen er Lynetteholmen et lille, men vigtigt skridt videre mod at blive realiseret og de tekniske forundersøgelser kan gå i gang.
Letbane til Gladsaxe til 3 milliarder et skridt videre
Borgerrepræsentationen godkendte ligeledes, at der arbejdes videre med planerne om en kommende letbane langs Frederikssundsvej til fra Nørrebro Station til Gladsaxe Trafikplads. Fra 2030 forventes busser ikke længere at kunne klare passagerpresset i myldretiden på Frederikssundsvej. Det vil en letbane, der har større kapacitet, kunne, og den vil samtidig være billigere at etablere end en metro, der vurderes at have overkapacitet i dette område.
En letbane indgår i byudviklingsstrategien for Tingbjerg-Husum. Letbanen forventes at kunne styrke Tingbjerg og Husum, da områderne med letbanen åbnes op mod Gladsaxe, Frederikssundsvej og Indre By og samtidig får en højklasset kollektiv trafik, der vil skabe god betjening af områderne. Beregningerne viser, at 9.000 personer dagligt vil stige på letbanen i Tingbjerg i 2035.
I alt vil 15 millioner passagerer årligt bruge letbanen på Frederikssundsvej i 2035. Letbanen vurderes at koste 3 milliarder kr., mens en udredning af letbanen vil koste 15-20 millioner kr.