Lufthavnens største byggeprojekt, Finger E, har vokseværk. Allerede inden første fase af den kommende finger er færdig, udvides projektet nu fra 7 til 13 gates, ligesom der opføres en helt ny paskontrol.

Der var den 15. januar 2017 rejsegilde for det største byggeri i nyere tid i Københavns Lufthavn: Den kommende Finger E, der skal rumme flere gates til flyene og en helt ny paskontrol.

- Det bliver et flot og markant byggeri med masser af lys og luft til passagererne - og et byggeri, der skaber mere plads til væksten på de lange, interkontinentale flyruter til fjerne rejsemål. Det er en vigtig del af hubben, fortæller lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye.

Første fase af Finger E står klar i 2019. Anden fase er allerede nu sat i gang og forventes klar i 2020. Samlet vil det give 36.000 flere kvm til de rejsende og en kommende ny paskontrol. Dertil i alt 13 gates til primært til de store langdistance fly.

Finansministeren: En central den af lufthavnen udbygningsplan
Finansminister Kristian Jensen deltog ved rejsegildet, hvor han glædede sig over, at byggeriet af Finger E skrider frem.

- Finger E er en central del af lufthavnens udbygningsplan, som skal sikre plads til 40 millioner årlige passagerer i fremtiden. Udbygningsplanen afspejler lufthavnens stærke passagervækst over de senere år og er et vigtigt skridt i forhold til at sikre de fremtidige rammer for Danmarks internationale tilgængelighed, siger Kristian Jensen.

NB! Ørestad - nye planer og projekter for 10 milliarder kr. Konferencen afholdes d. 24. april 2017.

Ny paskontrol og bedre plads til politiet
Der skal også opføres en helt ny paskontrol på byggepladsen. Det bliver en 2.200 mkvm lys bygning, der skydes ind mellem Finger E og et nyt kontorhus, der også er ved at blive bygget. Kontorhuset skal blandt andet huse groundhandlere og politiets faciliteter.

- Med de nye EU-regler om skærpet grænsekontrol af alle rejsende, er der brug for mere plads til politiets paskontrol, så de rejsende kan få en endnu bedre service. Det er afgørende vigtigt, fortæller Thomas Woldbye.

Der vil i første omgang blive bygget 10 spor til ankommende passagerer og 8 spor til afrejsende. Og så er der gjort god plads til at udvide med endnu flere spor.

Fakta om Finger E:

Det største projekt i Københavns Lufthavn siden byggeriet af Terminal 3 i 1990'erne

Samlet 36.000 kvm, der bygges i 2 faser

Første fase med 7 gates til flyene, et kontorhus og en 2.200 kvm bygning til ny paskontrol er klar i 2019

Anden fase med yderligere 6 gates til primært de store, interkontinentale fly forventes klar i 2020

Samlet pris er 1,5 milliarder kr.

De er med til at bygge Finger E og paskontrollen:

Britiske Arup: Masterplanen

Danske Niras og APA arkitekter: byggeprogram og bygherrerådgivning.

Cowi: konstruktioner og tekniske installationer

Zeso Arkitekter og Vilhelm Lauritzen: arkitektur og design.

Rambøll: Byggemodning

Råhus entreprenør: Per Aarsleff

Facade: H.S. Hansen

Teknik: Kemper & Lauritzen

Kompletering: Lindner


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Fremtidens betonbyggeri

Ungdomsboliger på et modent marked

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Boligudvikling i København frem til 2030