Sidste kvartal af 2021 bød på de højeste belægningsprocenter i hele 2020 og 2021, men der er langt til niveauet som før pandemien, viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.

De københavnske hoteller går lysere tider i møde med højere efterspørgsel og flere udenlandske gæster. Branchen oplever fremgang i omsætning per værelse, højere belægningsprocent og stigende overnatningspriser. I november 2021 lå den gennemsnitlige belægningsprocent i København på 64,1 procent, hvilket var den højeste niveau i hele 2020 og 2021, men sammenlignet med 2019 er det en nedgang på 22,7 procent.

- Sammenlignet med 2020 er hotelbranchen i markant fremgang på alle fronter. Analysen viser, at de københavnske hoteller har stigende priser og belægningsprocenter. 2021 blev hjulpet godt på vej af arrangementer og konferencer, som har øget antallet af udenlandske turister, herunder EM, Worldpride og Ironman Copenhagen, siger Steffen Kaj Pedersen, partner og ekspert i hotelbranchen i PwC.

Udvikling af ferieboliger og ferieparker - regler, nye projekter og finansiering. Konferencen afholdes den 8. september 2022.

- Alene i juni, juli og august havde de københavnske hoteller 1,4 millioner overnatninger, hvilket var hele 75 procent flere end sommeren 2020, og samtidig steg andelen af udenlandske turister i samme periode med over 50 procent. Sammenlignet med 2019 har branchen stadig et godt stykke vej endnu, men det ser markant mere opmuntrende ud nu, uddyber han.

Omsætningen per tilgængeligt værelse (RevPAR) viser en fremgang på næsten 50 procent for hele 2021 sammenlignet med 2020. De enkelte større hoteller i Indre By har oplevet en belægning på op mod 80-90 procent i sensommeren og efteråret 2021.

Nordkysten: Byudvikling og ejendomsmarked mellem Hellerup og Helsingør. Konferencen afholdes den 29. marts 2022.

De fleste brancher efterspørger mere arbejdskraft, og hotelbranchen er ikke anderledes. Ifølge rapporten oplever de enkelte hoteller stor konkurrence om rekruttering af personale og fremhæver ligeledes problemer med at finde passende personale på forskellige niveauer.

- På tværs af serviceerhvervet angiver 34 procent af virksomhederne mangel på arbejdskraft som et problem. Hvis man zoomer yderligere ind på hotelbranchen, er det et markant højere tal, hvor 4 ud af 5 hotelvirksomheder har brug for mere personale. Hotelbranchens mangel på arbejdskraft medfører, at de ikke kan følge med på den stigende efterspørgsel, siger Steffen Kaj Pedersen.

Træ til etagebyggeri og rækkehuse - nyeste udvikling i træbyggeri. Konferencen afholdes den 3. maj 2022.

Hotelgæsterne er blevet mere digitaliserede og bruger i højere grad oftest online bookingkanaler til køb af hotelovernatninger. Det har medført en styrket position på markedet for bookingportalerne, som fortsat forstærker deres position på markedet og giver dem en stærk forhandlingsposition, når det kommer til kommissioner.

- Vi kan se, at nogle bookingportaler tager op mod 20-25 procent i provision for en bookning, hvilket presser hotellerne. Det er en balancegang for hotellerne for, hvor mange gæster ønsker man via portalerne, som forringer rentabiliteten mod, hvor mange gæster hotellerne selv kan hente. Så vi kan ikke længere alene kigge på RevPAR for at måle hotellernes styrke, afslutter Steffen Kaj Pedersen.


Relaterede konferencer

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Ungdomsboliger på et modent marked

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS