By & Havn og Copenhagen Malmö Port, CMP er enige om principperne for en ny containerterminal i Ydre Nordhavn. Placeringen af den nye containerterminal betyder, at varer til hovedstadsregionen fortsat kan blive leveret tæt på kunderne, og det skåner miljøet og reducerer trængslen på det danske vejnet. Prisen bliver ca. 800 millioner kr.

Den eksisterende containerterminal på Levantkaj i Københavns Nordhavn er fortsat i fuld vigør, og inden for de kommende år vil den blive flyttet til Ydre Nordhavn med nye, moderne faciliteter og med mulighed for en udbygning. Udbygningen vil ske i takt med, at godsmængderne øges, og nye logistikvirksomheder, som f.eks. et distributionscenter, kommer til.

De danske havne håndterer i dag lidt over 75 procent af det importerede gods til Danmark, og coronakrisen har tydeliggjort, hvor vigtigt det er at opretholde globale forsyningskæder og sikre, at varer fortsat kan leveres på tværs af grænser. En velfungerende containerterminal tæt ved København er derfor vital infrastruktur og samtidig en væsentlig og bæredygtig forsyningsåre for Hovedstaden og det øvrige Østdanmark. Placeringen vil betyde mindre trængsel på vejene og et grønnere Danmark.

Ifl. Anne Skovbro, Adm. direktør for By & Havn har København altid været en købstad, og det er vigtigt, at vi kan være med til fastholde byens både historiske og erhvervsmæssige betydning. Som et vigtigt nøglepunkt i distributionskæden og med en beliggenhed tæt på slutkunderne, kan vi samtidig gøre det så bæredygtigt som muligt. Med flytningen af containerterminalen fra Levantkaj til Ydre Nordhavn tager vi derudover for alvor fat i de næste etaper af den bæredygtige udvikling af Nordhavn, hvor Levantkaj i fremtiden skal udvikles som nyt boligområde til eksisterende og kommende generationer af københavnere.

Med en beliggenhed på spidsen af Ydre Nordhavn vil den nye containerterminal komme til at ligge i en ny bydel med en veludbygget og moderne infrastruktur med dedikerede arealer til fremtidens logistik. Arbejdet med at anlægge den nye Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten er godt i gang, og når tunnelen står færdig i 2027, vil transport til og fra containerterminalen få direkte adgang til motorvejsnettet rundt om København via tunnelen.

Hos CMP, der opererer den nuværende containerterminal, er der derfor også glæde over den nye containerterminal.

Vi er glade for, at vi er blevet enige om principperne for, at den nuværende containerterminal flyttes til de ny-opfyldte arealer i Ydre Nordhavn. Hermed sikres, at København bevarer grundlaget for den vigtige containertrafik, og en stor arbejdsplads forbliver i byen. Mere trafik på de blå motorveje er en hjørnesten i omstillingen til en mere grøn transportsektor, og derfor vil den nye full-service containerterminal i København komme klimaet til gode - og herunder konsolidere den fremtidige forsyning af gods og varer til Storkøbenhavn og hele det østlige Danmark, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO i Copenhagen Malmö Port.


Relaterede konferencer

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Stormflodssikring af by- og landområder