Politikerne i København arbejder videre med at skabe boliger til 35.000 indbyggere på Lynetteholm, og samtidig skal der etableres et kystlandskab ud mod Øresund på størrelse med Valbyparken.

Et stort flertal af partier på Københavns Rådhus er blevet enige om budgettet for 2021. Som en del af budgetaftalen blev partierne enige om at arbejde videre sammen med staten om at etablere øen Lynetteholm med tilhørende metro og vej i Øresund mellem Nordhavn og Refshaleøen.

Med i aftalen er Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og partiet Fremad.

- Jeg er glad og stolt over, at så bred en kreds af partier vil være med til at tage ansvar og sikre, at vi løfter velfærden for vores børn, udsatte og ældre – og at København også i fremtiden kan udvikle sig som den by, vi elsker: Som en enestående hovedstad med en lang grøn kystlinje mod sund og havn, og som en af verdens bedste byer at bo i, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Partierne har aftalt, at de vil arbejde for mere metro, og for, at der bygges en Østlig Ringvej i en sænketunnel i Øresund ud for Amager Strand, så Amager Fælled og Amager Strandvej holdes fri for byggeri. En ny metrolinje over havnesnittet skal sikre, at der også fremover er plads til københavnerne i metroen, mens ringvejen vil sikre, at bilerne ledes væk fra bymidten.

- Vi får mere metro. En konservativ mærkesag i årevis bærer frugt, og vi håber på sigt at få alle bydele med, udtaler gruppeformand Jakob Næsager (K).

Nordhavn og Nordhavnstunnel udviklingsplaner. Konferencen afholdes den 30. september 2020.

Partierne har aftalt, at der stilles en garanti på 400 millioner kr. til et langt, grønt kystlandskab på Lynetteholm ud mod Øresund på størrelse med Københavns største park, Valbyparken, og at miljø og klima skal skånes i anlægsfasen. Der er afsat 20 millioner kr. til at inddrage konkrete borgerønsker og -forslag, der kommer i forbindelsen med den offentlige høring om anlægsloven for Lynetteholm.

Der er også sat 75 millioner kr. af til nye cykelinitiativer og sikre skoleveje, samt midler til at udvikle Middelalderbyen med færre biler og flere grønne byrum. Desuden lægges der op til, at der gives midler til en række initiativer til en grønnere by, herunder til at sikre biodiversitet og til borgerdrevne, lokale grønne projekter.

Endelig afsættes der 79 millioner kr. til at etablere landstrøm til krydstogtsskibe ved Ocean Kaj og Langelinie, heraf de 77 millioner kr. som lån.

Partierne rækker også en hjælpende hånd til Københavns oplevelseserhverv, som er hårdt ramt af udeblevne turister. Blandt andet afsættes der 7 millioner kr. årligt i 4 år til at genoprette og udvikle turismen i København, herunder til at gøre turismen mere bæredygtig. Der afsættes også knap 6 millioner kr. hvert år i fire år til at fjerne afgifter for erhvervslivet, blandt andet for udeservering og reklameskilte og 2 millioner kr. årligt i 3 år til at tiltrække flere talenter og investeringer til byen.


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligudvikling i Jylland

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Hvordan vi får mere liv i bykernerne