Jysk by er siden 2010 vokset med godt 5.100 indbyggere, mens kommunen som helhed er vokset med 3.800 indbyggere i samme periode. Ny plan for markedsføring skal sparke gang i grundsalget i kommunens mindre byer og oplandsbyer.

Siden 2010 er Viborg By vokset med over 5.100 indbyggere, mens kommunen som helhed vokset med 3.800 indbyggere. Derfor har forvaltningen i kommunen udarbejdet en samlet markedsføringsstrategi for salg af byggegrunde med særlig fokus på digitale platforme, omfattende hele kommunen.

Kommunen vil blandt andet fremme salget af byggegrunde ved at gøre udstykninger med begrænset salg mere attraktive, eller ved at igangsætte mere markedsføringsrettede indsatser.

Som et yderligere tiltag vil forvaltningen etablere en ny hjemmeside for salg af byggegrunde, som har en mere kundeorienteret tilgang end den tidligere hjemmeside. Byrådet besluttede den 4. september 2019 at bevilge 150.000 kr. til den nye hjemmeside samt at sætte gang i udarbejdelsen af en et forslag til en kampagne i forhold til potentielle tilflyttere til Viborg Kommune.

Medlem af Landdistriksudvalget, Kim Dongsgaard hæftede sig ved 2 ting. Dels glædede han sig over, at samarbejdet med Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget virker.

NB! Horsens: De store projekter. Konferencen afholdes d. 24. marts 2020.

- Det andet, jeg hæfter mig ved, er det økonomiske i denne sag. Og det at vi lærer af de bedste og derved sparer en masse konsulenttimer. En af de anbefalinger, som vi kom med, var, at man skulle lade være med at gå ud og hyre en masse konsulenter og bruge en masse penge på dette. Kig på hvad andre gør, kopiér det og implementer det. Og det er lige netop, hvad Økonomiudvalget har gjort, sagde han.

Den nye hjemmeside er inspireret af lignende hjemmesider, blandt andet fra andre kommuner. Forslaget til den nye hjemmeside tager udgangspunkt i købers behov i stedet for den tidligere anvendte geografiske sortering af ledige byggegrunde. Således er grundene nu kategoriseret efter eksempelvis ”Byg i en landsby”, ”Bæredygtige bydele”, ”For dig der pendler” og ”Tæt på skov og vand”.

Det foreslås desuden, at der laves en slags ”søgemaskine”, hvor potentielle købere kan indtaste sine ønsker til en ny grund, hvorefter hjemmesiden returnerer en liste over de grunde, som opfylder de opstillede ønsker. 

Udover den køberorienterede præsentation vil det være muligt for potentielle købere at zoome ind på den enkelte grund på et satellitbillede, så man også kan se omgivelserne. Grundstammen er GIS-systemet.

Derudover er der indgået aftale med hjemmesiden DinGeo om link hertil. DinGeo indeholder en lang række yderligere data om grundene, eksempelvis solkort, demografi på naboer, trafikstøj og risiko for oversvømmelse ved skybrud.


Relaterede konferencer

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Den nye Planlov KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter