Rygterne har i årevis gået på, at Ikea vil åbne et varehus i Esbjerg, og nu bekræfter den svenske boliggigant, at man er tæt på at åbne i byen. Samtidig bekræfter Pedersen Gruppen, at man ligger i forhandlinger med Ikea omkring et varehus i City Nord Retail Park.

Flere medier - herunder JyskeVestkysten - beretter, at Ikea endeligt ser ud til at komme til Esbjerg. Ifølge avisen planlægger Ikea  et stort varehus i Kjersing - ved Limfjordsvej op mod banen og Bilka. En endelig afklaring ventes i løbet af 2 uger.

- Det er meget seriøse forhandlinger, vi nu er i, og vi vil rigtig gerne til Esbjerg, så chancerne for, at det bliver til noget, er virkelig gode. Men der er detaljer, der skal på plads. Formentlig afsluttes forhandlingerne i nærmest fremtid, siger Rikke Andersen, coporate communicator i Ikeas kommunikationsafdeling, til JyskeVestkysten.

Facebookgruppen Vi vil have Ikea til Esbjerg NU! har længe kæmpet for at få Ikea til Esbjerg, og det samme har Pedersen Gruppen, som nu også bekræfter, at man i en længere periode har været i dialog og forhandlinger med Ikea omkring et varehus i City Nord Retail Park.

NB! Esbjerg - byudvikling for 24 milliarder kr. 2018-2028. Konferencen afholdes d. 3. maj 2018.

- Vi er nu inde i seriøse og fremskredne forhandlinger med Ikea, vi håber vi kan få afsluttet forhandlingerne så Esbjerg kan få sin Ikea, siger direktøren.

Ifølge JyskeVestkysten skal Ikea bruge en grund på 34.000 kvm. I forvejen har Ikea danske varehuse i Aalborg, Aarhus, Gentofte, Odense og Taastrup. Ikea største danske varehus ligger i Odense og har ifølge Byggeplads.dk et omfang på 34.500 kvm, ligger på en 55.000 kvm stor grund, og har et parkeringsareal med 1.200 parkeringspladser under Ikea-bygningen. Varehuset i Odense blev opført i perioden 2008-2010 for 230 millioner kr. I starten af 2020 åbner Ikea også et 37.000 kvm stort byvarehus på Kalvebod Brygge i København.

I alt ejer og driver Ikea Group 355 Ikea-varehuse i 29 lande. I løbet af 2016 hilste 149.000 medarbejdere 817 millioner besøgende velkommen i varehusene og mere end 2,1 milliarder besøgende på Ikea.com. I regnskabsåret 2017 fik koncernen et salgsresultat på 254 milliarder kr., svarende til en vækst på 3,8 procent.

Ikea Group har i de seneste år arbejdet på at udvikle nye koncepter for butikkerne, kortere leveringstid og forbedrede distributionsløsninger. Alt sammen med det formål at nå ud til flere mennesker og give dem en god kundeoplevelse. Et eksempel på denne transformation er Ikea-koncernens opkøb af TaskRabbit, som er en serviceplatform, der giver mere fleksible og tilgængelige servicer til kunder.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Fremtidens betonbyggeri

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Stormflodssikring af by- og landområder

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Boligudvikling i Jylland