I januar 2019 flytter Bygningsstyrelsens københavnske afdeling i nye lokaler på Kalvebod Brygge. Med flytningen skal der fremover arbejdes i et aktivitetsbaseret kontormiljø for at styrke opgaveløsningen og samtidig opnå væsentlig huslejebesparelse.

Bygningsstyrelsen går med en ambitiøs, aktivitetsbaseret indretning af det nye hovedkvarter nu forrest, når det kommer til fleksible kontorfaciliteter og optimal arealudnyttelse. Med en indretning, der er fokuseret på samarbejde og vidensdeling vil de fysiske rammer fremover spille en ny rolle i styrelsens daglige arbejde med at servicere andre statslige institutioner med deres bygningsmæssige behov.

Styrelsen får et fleksibelt kontor, hvor medarbejderne i løbet af arbejdsdagen flytter sig fra område til område, så dagens forskellige opgaver løses i netop det område, der egner sig bedst til den konkrete arbejdsopgave. Der oprettes nemlig en række forskellige zoner, for eksempel aktivzoner, der indbyder til teamarbejde, fokuszoner der indbyder til fokuseret arbejde med få forstyrrelser og stillezoner der egner sig til individuelt arbejde i fordybet stilhed.

Indretningen er derudover arealeffektiv. I erkendelse af at mange medarbejdere store dele af dagen er ude på byggepladserne eller til møde, har man kunnet nøjes med 7 skriveborde per 10 ansatte. Bygningsstyrelsen har dermed mulighed for at gå fra de forudsatte 3 etager til 2 og dermed opnå en huslejebesparelse på 1/3.

- Bygningsstyrelsen er statens største ejendomsvirksomhed, og hvis ikke vi skal undersøge mulighederne for effektiv arealudnyttelse, hvem skal så? Vi reducerer vores arealforbrug meget væsentligt med en aktivitetsbaseret indretning, som vi faktisk samtidig mener, understøtter vores opgaver endnu bedre, siger Bygningsstyrelsens direktør Ramus Brandt Lassen.

NB! Kontorudvikling: Kontorer i det digitaliserede arbejdsmarked. Konferencen afholdes d. 18. juni 2019.

Indretning med potentiale
Bygningsstyrelsens aktivitetsbaserede indretning er udviklet på baggrund af grundige undersøgelser af de nuværende faciliteter og arbejdsformer. Undersøgelserne viste blandt andet, at rigtigt mange skriveborde står tomme i løbet af arbejdsdagen.

Ved at skrue ned for antallet af skriveborde er der blevet plads til mere fleksible og uformelle mødefaciliteter i de åbne fællesarealer, så kontorarealet udnyttes bedst muligt og bedre understøtter forskellige arbejdsopgaver. I forhold til en normal flytning er der brugt lidt flere midler på at indrette det nye kontor, men de er tjent hjem efter ganske få måneder grundet den markante arealoptimering.

- Vi har selvfølgelig også en bagtanke med det her. Ved at tage vores egen medicin, bliver vi langt bedre rustet til at rådgive vores mange statslige kunder om, hvordan de også kan optimere deres arealanvendelse og spare penge på huslejen og dermed deres huslejeomkostninger, siger Rasmus Brandt Lassen. 

Bygningsstyrelsen har allerede et kontor i Skanderborg, som har aktivitetsbaseret indretning, og det er blandt andet erfaringerne herfra, fra det private erhvervsliv, Københavns Kommune og fra udlandet, der nu bygges videre på. Med flytningen og den nye indretning er Bygningsstyrelsen blandt de første statslige institutioner i Danmark, der arbejder fuldt aktivitetsbaseret.

Bygningsstyrelsen opkræver årligt husleje for 2 milliarder kr. for 2,2 millioner kvm lokaler til statens kontorkunder.


Relaterede konferencer

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Boligudvikling i Jylland

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS