I Aarhus er de næste 3 etaper af letbanen til Hinnerup, Brabrand og Hasselager under forberedelse. De er budgetteret til en samlet anlægspris på 2,2 milliarder kr. og blandt de lokale kandidater til Folketinget er der stort set enighed om, at staten skal bidrage.

Af en rundspørge, som Jyllands-Posten har foretaget blandt de 34 kandidater til Folketinget de 4 Aarhus-kredse, svarer 23, at staten skal bidrage, mens blot 1 er uenig. De øvrige 10 har enten ikke svaret eller taget stilling.

- I større offentlige projekter bør staten deltage i de økonomiske opgaver. Byernes infrastruktur, og i særlig grad det offentlige trafiknet, har en effektiv virkning for alle borgere, inklusive turistmen, siger Dansk Folkepartis kandidat, Johnny F. Andresen, til avisen.

NB! Infrastrukturplaner i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 24. september 2015.

1. etape af letbanen koster 3,5 milliarder kr. og her har staten bidraget med 1 milliard kr. Staten har også bidraget til letbanerne i Aalborg, Odense og langs Ring 3 i København, ligesom staten støtter Metro-byggeriet. Jens Salling, der stiller op for de Konservative, mener som den eneste ikke, at staten bør bidrage til lokale projekter.

- Men det er ikke rimeligt, hvis sønderjyder og fynboer skulle betale for et lokalt trafikprojekt, siger han til avisen.

Anlæggelsen af 1. etape af den kommende letbane i Aarhus er i fuld gang. Letbanen vil forbinde Odder- og Grenaabanen med en ny linje på 12 kilometer gennem Aarhus. I alt etableres der 110 kilometer letbane med 51 stoppesteder. Letbanen åbner i 2017.


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Fremtidens betonbyggeri

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Boligudvikling i København frem til 2030

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter