Af en rundspørge, som Jyllands-Posten har foretaget blandt de 34 kandidater til Folketinget de 4 Aarhus-kredse, svarer 23, at staten skal bidrage, mens blot 1 er uenig. De øvrige 10 har enten ikke svaret eller taget stilling.
- I større offentlige projekter bør staten deltage i de økonomiske opgaver. Byernes infrastruktur, og i særlig grad det offentlige trafiknet, har en effektiv virkning for alle borgere, inklusive turistmen, siger Dansk Folkepartis kandidat, Johnny F. Andresen, til avisen.
NB! Infrastrukturplaner i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 24. september 2015.
1. etape af letbanen koster 3,5 milliarder kr. og her har staten bidraget med 1 milliard kr. Staten har også bidraget til letbanerne i Aalborg, Odense og langs Ring 3 i København, ligesom staten støtter Metro-byggeriet. Jens Salling, der stiller op for de Konservative, mener som den eneste ikke, at staten bør bidrage til lokale projekter.
- Men det er ikke rimeligt, hvis sønderjyder og fynboer skulle betale for et lokalt trafikprojekt, siger han til avisen.
Anlæggelsen af 1. etape af den kommende letbane i Aarhus er i fuld gang. Letbanen vil forbinde Odder- og Grenaabanen med en ny linje på 12 kilometer gennem Aarhus. I alt etableres der 110 kilometer letbane med 51 stoppesteder. Letbanen åbner i 2017.