I efterårsferien 2016 havde man i I Field’s 180.000 besøgende, hos Bruuns Galleri i Aarhus var der 251.000 besøgende, og i Bryggen i Vejle havde 74.000 besøgende. Shoppingcentrene udfordrer zoologiske haver, biografer og oplevelsescentre i kampen om børnefamiliernes tid.

I årevis har zoologiske haver, børnevenlige museer biografer og forlystelsesparker som Fårup Sommerland, Djurs Sommerland og Tivoli nydt godt af efterårsferien, men nu har en ny udfordrer for alvor meldt sin ankomst til konkurrencen om børnefamiliernes opmærksomhed.

– Kampen om børnefamiliernes tid er klart intensiveret, og i den forbindelse er shoppingcentrene blevet rigtig gode til at appellere til børnefamilierne, trække dem væk fra bycentrum og ud i centrene. Her investeres målrettet i aktiviteter for børnefamilier, og samtidig tilbyder centrene biografture, restaurantbesøg og shopping under samme tag, så hele familiens behov er dækket for en dag, forklarer Louise Byg Kongsholm, trendekspert ved Pej Gruppen.

NB! Den nye planlov for detailhandlen. Kurset afholdes d. 8. november 2017.

I efterårsferien sidste år lagde mere end 500.000 besøgende i alt vejen forbi 3 af landets største shoppingcentre. I Field’s havde man 180.000 besøgende, hos Bruuns Galleri i Aarhus var tallet 251.000, og i Bryggen i Vejle var der 74.000 besøgende, oplyser center managerne i de respektive centre. Til sammenligning forventer Experimentarium et besøgstal på 20.000 i efterårsferien i år, Den Blå Planet regner med 20.000-25.000 gæster og København Zoologisk Have anslår, at i alt 25.000 besøgende slår vejen forbi Roskildevej i Frederiksberg.

Det er en udvikling, man nikker genkendende til hos shoppingcentret Field’s, der er beliggende i den københavnske bydel, Ørestad. Her går man aktivt efter at tiltrække flere børnefamilier ved at tilbyde familievenlige oplevelser.

– Konkurrencen om børnefamiliernes tid er intens, og vi forsøger blandt andet at differentiere os med gratis aktiviteter og events i samarbejde med vores lejere. Særligt i ferieuger oplever vi et løft i besøgstallet. I år forventer vi 200.000 besøgende i efterårsferien, hvoraf en stor del er børnefamilier, siger center manager Thomas Thomsen.

Ifølge trendekspert Louise Byg Kongsholm vinder centrenes indsats genklang hos børnefamilierne.

NB! Erhvervslejeloven og butikker. Kurset afholdes d. 17. maj 2018.

– For mange børnefamilier er det ikke kun det kommercielle, der lokker, men shoppingcentrenes praktiske faciliteter og børnevenlige aktiviteter, som danner rammen om en god dag for familien. På den måde er centrene blevet et reelt alternativ til en tur i skoven, et museumsbesøg eller en tur i zoo, siger hun.

I Field’s er de opmærksomme på, at børnefamiliernes valgmuligheder er blevet flere. Derfor arbejdes der bevidst med at skille sig ud fra mængden af konkurrenter.

– Vores gæster forventer, at Field’s har et interessant butiksmix, og samtidig er et hyggeligt og oplevelsesrigt sted at være. Derfor ønsker vi skabe en større bredde i det indtryk, vi efterlader hos vores kunder, siger Thomas Thomsen og tilføjer som eksempel, at centret i år har skabt 2 gratis events sammen med Nordisk Film Biografer, inspireret af de biografaktuelle børnefilm ”Sikke et Cirkus” og ”Lego Ninjago Filmen”.

Field's i Ørestad, Bruuns Galleri i Aarhus og Bryggen i Vejle ejes alle af norske Steen & Strøm. De 3 storcentre besøges årligt af 22 millioner og havde i 2016 en vækst i omsætningen på 3 procent. Omsætningen i Field’s’ restauranter, spisesteder, caféer og biografkompleks steg med 30 procent i 2016, men 37 procent i Bryggen og med 14 procent i Bruuns Galleri.


Relaterede konferencer

Boligudvikling i Jylland

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Den nye Planlov KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Ungdomsboliger på et modent marked

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter