I takt med at e-handlen vinder større og større indpas på det danske marked, oplever vi også nye krav fra logistikmarkedets aktører. De har nye krav i forhold til, hvor de ønsker at etablere sig, og hvilke lokaler, de har brug for.

I 2018 steg danskernes online køb med 13 procent sammenlignet med 2017 (kilde FDIH) og nåede dermed nye højder. Men det er ikke bare selve e-handelen, der stiger, det samme gør kravene fra både producenterne og forbrugerne.

Begge parter stiller krav om hurtig levering, hvilket for alvor har sat citylogistik og "last mile distribution" på dagsordenen i logistikbranchen. Dermed får e-handlen signifikant betydning for hvor logistikvirksomhederne i fremtiden placerer sig og hvordan de indretter sig.

Logistikfirmaer har i flere år placeret sig tæt på København, hvilket har betydet lav tomgang og højere lejepriser. Efterspørgslen er stadig størst på de logistikejendomme, som opfylder moderne krav til loftshøjde, arealfordeling og ikke mindst placering. Men som et led i efterspørgslen på lager- og logistiklokaler, ser vi nu også en tendens, hvor flere logistikfirmaer ønsker at placere sig i byerne.

DHL var for blot 10 år siden næsten en ren BTB-virksomhed, men i dag omfatter forretningen også leverancer til private. DHL har servicecentre i Københavns lufthavn, Fredericia og Skanderborg, ligesom det er muligt at få udleveret pakker på det danske hovedkontor i Vallensbæk. Derudover har DHL en række samarbejdspartnere.

NB! Energioptimering og vedvarende energi i byggeprojekter. Kurset afholdes d. 1. oktober 2019.

I dag er det således muligt at hente pakker cirka 400 steder i Danmark, blandt andet i de såkaldte SwipBoxes, der typisk er placeret i supermarkeder. Ifølge Dan Wærn, ejendomsdirektør hos DHL, har e-handelen haft betydning for, hvilke ejendomme DHL (i Norden) efterspørger.

- Vi stiller i dag nogle andre krav til udformningen af ejendommene. For eksempel har den øgede tilstrømning af privatpersoner, der henter pakker, betydet, at der skal flere p-pladser til, ligesom der skal være velkomstområder og plads til at vente, siger Dan Wærn.

Colliers oplever stor efterspørgsel på industri- og logistiklokaler.

- Tomgangen på industri- og logistiklokaler i Storkøbenhavn er rekordlav. Vi gik ud af 2018 med en tomgang på kun 2,7 procent, siger Helle Andersen, erhvervsmægler, industri- og logistik Colliers.

- Vi vurderer, at tomgangen dækker over beholdningen af gamle og utidssvarende lokaler, som ikke lever op til nutidens krav. Vi har ingen problemer med at udleje nye lokaler, f.eks. har vi netop udlejet de første lokaler i Greve Distributions Center, der netop er opført til at imødekomme brugernes aktuelle behov, siger erhvervsmægleren.

Alt i alt oplever Colliers et marked, som de seneste år har været præget af stor udvikling, og det ser ud til at denne udvikling fortsætter inde i byerne.


Relaterede konferencer

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Stormflodssikring af by- og landområder

Boligudvikling i Jylland

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS