Den 3-sporede skole skal indeholdeidrætsanlæg, skolefaciliteter og parkeringskælder. NCC er totalentreprenør på projektet til 255 millioner kr.

NCC har stor erfaring i at opføre uddannelsesinstitutioner med fokus på at skabe rum til kreativitet, leg og læring. På skolen i Nordøstamager står netop disse behov i centrum i projektet, der også bygger på pædagogiske idealer om åbenhed, bæredygtighed ogmangfoldige læringsfællesskaber.

Skolen skal huse 700 elever og stå klar i efterår 2022.

- Opførelseaf skoler er en af vores store ekspertiser i NCC, og her har vi samlet et stærkt hold af arkitekter og ingeniører for at skabe det bedst mulige samarbejde og resultat. Derfor er vi meget glade for, at Københavns Kommune valgte netop os til opgaven, siger direktør Palle Bjerre Rasmussen, NCC Danmark.

NCCs totalentreprisehold udgøres af arkitekterne Christensen & Co. Arkitekter, Kjaer & Richter, In_Situ og 1:1 Landskab samt ingeniørfirmaet Lyngkilde.

Det særlige ved holdet er, at det er baseret på eksisterende personlige relationer fra andre succesfulde samarbejder. NCC’s projektledelse har desuden bygherreerfaring, hvilket er usædvanligt for en entreprenør. Holdet har indgået en aftale, som kan videreføres til kommende skoleprojekter.

NB! Skoler: Erfaringer og evalueringer af skolebyggeri. Konferencen afholdes d. 6. november 2019.

Mange nye skoler på vej

Over de næste 4 år forventer Københavns Kommune at udbyde op til 5 skoleprojekter (PDF) – og samarbejdsaftalen gør det muligt at udnytte synergier og effekten af at gentage de bedste elementer i samarbejdet og processen.

- Vi valgte NCC som totalentreprenør, fordi projektet både opfylder vores ønsker til arkitektur og samarbejdeog samtidig ligger indenfor den økonomiske ramme. Alt sammen parametre, der var afgørende i tildelingskriterierne. Også den pædagogiske vision med skolen, som er et vigtigt pejlemærke, bliver opfyldt, siger projektchef Karin Adriansen, Københavns Kommune.

I evalueringsrapporten fremhæves det også, at projektethar svaret overbevisende på programkravene medstor forståelse for at skabe nye former for undervisningsarealer–blandt andet etindre atrium med en stor siddetrappe, et åbent auditorium og et fælles aktivitetstorv med bibliotek og kantine.

Samtidig bliver skolen en del af lokalmiljøetomkring Holmbladsgade, hvor beboerne får adgang til skolens idrætshal, tumlesal samtmusik, foredragog læringi auditoriet. De kan også benytte et udendørsareal, hvor der i forskellige niveauer erlegepladser og borde og bænke.


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Den nye Planlov KURSUS

Ny udbudslov KURSUS