I 2019 indviede DSV den første 47.000 kvm store lager- og logistikbygning på Hedelandsvej og forventer at tage de næste 95.000 kvm i brug i begyndelsen af 2022. Det vil være muligt at bebygge grunden med yderligere 35.000 kvm, så det samlede bebyggede areal på Hedelandsvej når op på omkring 180.000 kvm.

Behovet for lagerplads i det storkøbenhavnske område er i stadig stigning, ikke mindst når det gælder mere avancerede løsninger. Derfor udvider DSV nu sin i forvejen største lokation på Sjælland, så den for alvor bliver et logistikknudepunkt mellem Skandinavien og det øvrige Europa.

- Byggeriets første del på 47.000 kvm blev hurtigt fyldt, og vi har derfor iværksat fase 2 for at sikre, at vi vil kunne imødekomme den stigende efterspørgsel efter specialiserede lagerfaciliteter, siger administrerende direktør Marcel Blomjous, DSV Solutions.

- Der er specielt stor efterspørgsel på logistikfaciliteter til e-commerce samt health care/pharma, og dele af de nye bygninger bliver derfor indrettet specifikt til disse formål, siger Marcel Blomjous.

Omkring 35.000 kvm af nybygningen indrettes til health care/pharma og vil ud over kølelager også inkludere frostlager ned til minus 40 grader celcius.

Femern-byggeriet rundvisning. Den 11. marts 2021.

DSV arbejder hen mod certificering af alle nybyggede kontorer samt lager- og distributionscentre. DGNB har for nyligt inkluderet logistikbygninger som selvstændig bygningstype, og byggeriet på Hedelandsvej kan således blive et af de første logistikbyggerier, der bliver certificeret i henhold til DGNB (sølv).

- Byggeprocessen på Hedelandsvej inkluderer, at opgravet materiale sorteres og genanvendes på byggepladsen. Det gælder også beton fra tidligere bygninger på grunden, der knuses og genanvendes, siger Brian Winther Almind, Executive Vice President, Group Property.

- På byggeriets første del er taget forsynet med NOXOUT, en tagdækning med en speciel belægning, der neutraliserer skadelige kvælstofilter, såkaldte NOx-partikler. Taget er dermed med til at nedbringe forureningen fra trafikken i området. Det nye byggeri bliver forsynet med solceller, som skal være med til at dække behovet for el til driften, fortsætter han.

DSV’s hovedkontor i Hedehusene er netop blevet udvidet til i alt 26.000 kvm. I tilknytning hertil er der 26.000 kvm terminal.

 


Relaterede konferencer

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Ungdomsboliger på et modent marked

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Fremtidens betonbyggeri

Ny udbudslov KURSUS