En byplanlægger og tidligere seniorforsker samt en politisk rådgiver mener, at By & Havn risikerer at kollapse ved en lille rentestigning. Københavns Kommune ejer 95 procent af By & Havn og kan derfor komme til at hænge på gælden, som i juli 2017 blev opgjort til 19,3 milliarder kr.

Ifølge Knud Erik Hansen, byplanlægger og tidligere seniorforsker og Per Henriksen, tidligere politisk rådgiver, kan små ændringer i forudsætningerne for By & Havns budgetter give København en kæmpegæld. Det skriver de i Altinget.

By & Havn har en egenkapital på minus 4 milliarder kr., og ifølge Knud Erik Hansen og Per Henriksen værdisætter selskabet sine grunde for højt.

- Siden hele systemet med et byudviklingsselskab startede, er gælden vokset og vokset. Det var ikke meningen. Dårlig styring af metrobyggeri og hemmelighedskræmmeri har bidraget. Gælden er nu på cirka 20 milliarder kr. By & Havns økonomi er skrøbelig. Man skal være mere end optimist for at tro, at By & Havn kan betale deres gæld tilbage. Det kan ende med en gæld, som Københavns Kommune skal overtage. Sker det, kan København blive en af landets mest forgældede kommuner, skriver de.

NB! Frederiksberg investerer 18 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 27. februar 2018.

De mener, at det allerede gik galt i forbindelse med udviklingen af Kalvebod Fælled og Ørestad, hvor metroen til 5,2 milliarder kr. endte med at koste 14 milliarder kr. I forbindelse med udviklingen af Cityringen blev det daværende Ørestadsselskab splittet op i henholdsvis Metroselskabet og By & Havn. By & Havn fik overført gælden fra metroen og alle Ørestadsselskabets grunde, ligesom selskabet senere fik tilført alle grundene fra det tidligere Københavns Havn. Salg af grundene skulle betale den store metrogæld.

- Hele systemet med først Ørestadsselskabet og senere By & Havn indebærer, at der er oplysninger, som selskaberne har kunnet holde for sig selv. Det har derfor været muligt at holde offentligheden og politikere hen med optimistiske prognoser, som det har været vanskeligt at eftertjekke, skriver Knud Erik Hansen og Per Henriksen.

De påpeger, at By & Havns gæld i juli 2017 blev opgjort til 19,3 milliarder kr., hvor man i 2014 forventede, at den daværende gæld på 14 milliarder kr. i 2017 ville være faldet til 13 milliarder kr. Samtidig blev egenkapitalen i 2009 vurderet til at ville være på plus 1,5 milliarder kr. i 2016, hvor den i stedet lød på minus 3,8 milliarder kr. Fremadrettet kan små ændringer forværre situationen for selskabet.

NB! Udlejning af kontorejendomme og kontorhoteller. Afholdes d. 5. april 2018.

- Hvis renten stiger, vil det få ejendomspriser og efterfølgende grundpriserne til at falde. Det kan mindske salget af grunde. Hvis behovet for nye boliger i København bliver mindre, vil det sænke grundprisen og udbygningstakten. Alle sådanne ændringer er By & Havn er meget følsom overfor. Højere renter, lavere udbygningstakt og mindre grundpris er derfor noget, der kan ske på samme tid. Sker det, er det svært at se, at By & Havn kan overleve uden ekstra penge fra stat og kommune, skriver de.

Samtidig mener de, at der bliver bygget mere end rigeligt med boliger i København.

- København er de sidste 8 år vokset med 11.000 indbyggere om året. Cirka 10.000 af de 11.000 er imidlertid nyfødte. De skal ikke have selvstændig bolig de første mange år. Befolkningsvæksten kan derfor tilgodeses med cirka 1.300 nye boliger om året. De sidste 2 år er bygget 2-3 gange så mange boliger. Markedet kan derfor om nogle få år være mættet med den type boliger, der bygges. Det vil give lavere grundpriser. Behovet for boliger i Københavns Kommune kan blive markant mindre, når der kommer mere gang i byggeri uden for København. Det vil sandsynligvis medføre, at grundpriserne i København vil falde, skriver de.


Relaterede konferencer

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Stormflodssikring af by- og landområder

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.