Et af regeringens erklærede mål er at skabe et Danmark i balance. Men et helt nyt forskningsprojekt fra Kraks Fond Byforskning konkluderer, at den fortsatte økonomiske vækst øger ubalancen mellem land og by. Forskningsprojektet ”Den langsigtede effekt af hustandsindkomst på pendlingsafstand” viser, at dem, der har råd til det, hellere vil bo tæt på deres arbejde end at bruge deres tid i trafikken.

Den økonomiske vækst i Danmark gør, at vi flytter tættere sammen i byerne. Når velstanden stiger, vil de fleste hellere bo tæt på deres arbejde, end at bruge deres tid på at pendle.

Den gængse antagelse har ellers hidtil været, at når familier i Danmark bliver mere velhavende flytter de ud af byen for at få flere bolig-kvm. Ifølge ph.d. fra Københavns Universitet, Ismir Mulalic, der står bag forskningsprojektet fra Kraks Fond Byforskning, holder den antagelse ikke længere.

NB! Frederiksberg investerer 18 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 27. februar 2018.

For danskerne gider ikke at bruge deres tid på motorvejene og i bilkøerne, hvis de kan slippe for det. Tiden er for dyrebar, og derfor vælger mange at blive boende i byerne på lidt færre kvadratmeter, frem for at rykke ud til forstæderne eller omegnskommunerne. Byens kulturliv med stamcaféen på hjørnet vejer altså tungere end et større hus uden for byen, når man tager pendlingstiden med i regnestykket.

- Når pendlingsomkostningerne også omfatter en tidsomkostning, holder den tidligere antagelse om velhavende villaejere i de grønne områder ikke. Tidsomkostningen er som bekendt højere for velhavende personer end for mindre velhavende. Rigere personer vil derfor forsøge at reducere pendlingsafstanden. Medregner man tidsfaktoren, vil højindkomsthusstande således i gennemsnit pendle mindre og ikke mere som tidligere foreslået, siger Ismir Mulalic, der er forsker i byøkonomi.

Det tager cirka 20 år for en gennemsnitlig husstand at fordoble sin indtægt. Og når en husstands indtægt er blevet dobbelt så stor, viser det nye forskningsprojekt, at man i stedet for at flytte ud til mere lys og luft, flytter gennemsnitligt 2,2 kilometer tættere på sit arbejde ved en pendlingsafstand på 18 kilometer.

Selve den økonomiske vækst og højere velstand er altså drivkraften i, at danskerne fortsat rykker tættere og tættere sammen. For singler og eneforsørgere er effekten dobbelt så stor som for husstande med 2 forsørgere. Det kan skyldes, at husstande med 2 forsørgere har sværere ved at vælge den optimale pendlingsafstand for begge personer.

NB! Ørestad - nye planer og projekter for 10 milliarder. Konferencen afholdes d. 24. april 2018.

Der er altså en direkte sammenhæng mellem velstand og lysten til at pendle til og fra arbejde hver dag. Og på trods af at regeringens mål om at skabe et land i bedre balance, så modvirker selve den økonomiske vækst det mål direkte.

- Hvis væksten fortsætter, så kommer byerne fortsat til bare at vokse og vokse, siger Ismir Mulalic.

- Det er tydeligt at se, at når indkomsten stiger i de danske familier, så prioriterer man byens kvaliteter og det at bo tæt på sit arbejde, fremfor at få flere bolig-kvm, hvor man så skal leve med pendlingstiden. Hvis den økonomiske vækst fortsætter, vil vi altså kun se et Danmark, hvor vi rykker endnu tættere sammen, og et ”Danmark i balance”, der får endnu sværere kår end i dag, slutter Ismir Mulalic.


Relaterede konferencer

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS