Cowi skal projektere en ny cykel- og gangbro hen over Folehaven. Broen er tegnet af Dissing+Weitling Architecture med formålet om at skabe en spektakulær og æstetisk byport.

Cowi skal projektere en ny cykel- og gangbro hen over Folehaven for Københavns Kommune. Broen er tegnet af Dissing+Weitling Architecture, som sammen med Cowi og Cobe Architects blandt andet også har udvikle den kommende, 225 meter lange gangbro ved Køge Nord Station, som har fået international opmærksomhed fra eksempelvis tv-stationen CNN.

Formålet bag designet af den nye bro over Folehaven er ligeledes at skabe en spektakulær og æstetisk byport. Broen over Folehaven skal være en ny forbindelse hen over den stærkt trafikerede indfaldsvej og bliver et væsentligt led i den grønne cykelforbindelse Vigerslevruten.

NB! Rådgivers honorering og erstatningsansvar. Seminaret afholdes d. 2. november 2016.

- Vi har søgt at skabe en flot og harmonisk bro, der passer ind i området. Det har vi sammen med arkitekterne løst med en spektakulær og let stålkonstruktion, der passer godt til Vigerslevparkens træer, siger Niels Bitsch, projektansvarlig, Cowi.

Broens konstruktion er karakteriseret af markante stålmaster, der hælder og som med deres varierende længder giver en association til træerne i parken. Konstruktionsprincippet er et såkaldt omvendt Fink gitter, som blev udviklet i USA i 1800-tallet med det formål at minimere vægten af broelementerne.

I et omvendt Fink gitter kan det se ud som om, at de lodrette master svæver i luften. Det kan lade sig gøre, fordi vægten fra både broen og brugerne føres gennem trækbånd via forankringer i brodæk og mastetoppe tilbage til fundamenterne.

NB! BR 15 - Bygningsreglementet - de nye krav. Seminaret afholdes d. 9. november 2016.

Broen er af stål og de lodrette master er dimensioneret i forhold til lastfordelingen, hvilket betyder, at broen virker mere ”åben” på midten. Alt stål, med undtagelse af håndlister, forventes at blive malet i en lysegrå farve.

- Det vil være en bro, man husker. Når man ser den, ved man, at man er på vej ind eller ud af København, siger Niels Bitsch.

Broen bliver 125 meter lang og 5,5 meter bred. Københavns Kommune er bygherre på projektet, der har Kragh & Berglund som landskabsarkitekter.


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Ungdomsboliger på et modent marked

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Boligudvikling i Jylland