Letbanen langs Ring 3 vil reducere arbejdsudbuddet, og effekterne på ejendomspriserne er marginale, mener Cepos. Samtidig giver letbanen et samfundsøkonomisk underskud på 8,4 milliarder kr., lyder det fra tænketanken, som dermed ikke tilslutter sig tidligere analyser af letbanens effekter.

Cepos offentliggør i dag, den 15. marts 2018, en analyse af effekterne af letbanen på Ring 3 på beskæftigelse og ejendomsinvesteringer. Ifølge Cepos viser analysen, at de positive effekter, der er blevet lagt til grund for den politiske beslutning om etableringen af letbanen, er stærkt overdrevne og bygger på fejltolkninger af eksisterende beregninger.

Letbanen vil reducere arbejdsudbuddet, og effekterne på ejendomspriserne er marginale. Samtidig giver letbanen et samfundsøkonomisk underskud på 8,4 milliarder kr.

- Effekterne af letbanen på Ring 3 på beskæftigelse og ejendomsinvesteringerne er ved flere lejligheder blevet fremhævet af politikerne. Imidlertid er de omtalte effekter stærkt overdrevne. Overdrivelsen skyldes blandt andet en sammenblanding af pærer og bananer, hvor man fejlagtigt opfatter investeringerne som en indtægt, der kan bruges til at dække udgifterne til letbanen. Samtidig fortolker man alle nybyggede arbejdspladser siden 2011 som en effekt af letbanen, selvom udviklingen er drevet af voksende befolkning og økonomisk vækst − ikke af letbanen, udtaler specialkonsulent Jonas Herby Cepos.

NB! Selvkørende biler ÆNDRER byerne. Konferencen afholdes d. 20. september 2018.

Ifølge en analyse fra Incentive er der allerede nu er der foretaget eller planlagt investeringer for 32 milliarder kr. i kommunerne langs den kommende letbane. Investeringerne vil ifølge rapporten vil skabe 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække op mod 32.000 nye borgere i områderne inden for 1,2 kilometer fra de kommende letbanestationer. Derudover har en rapport fra Miljøministeriet tidligere vist, at erhvervsejendomme nær en letbane kan se frem til en værdistigning på 30–40 procent, mens boliger i nærheden af en station typisk stiger 4-8 procent. De konklusioner er Cepos mildest talt ikke enig.

- Vores gennemgang viser, at letbanen reducerer arbejdsudbuddet med mindst 71 fuldtidsbeskæftigede, når man medregner de øgede offentlige udgifter. Selv hvis man ser bort fra effekten af øgede offentlige udgifter, er effekten af letbanen kun omkring 55 fuldtidsbeskæftigede. Reelt set er der tale om et stort nul. Effekterne på ejendomspriserne er også beskedne. Samlet set er effekten i omegnen af 0,5 milliarder kr., når man ser bort fra effekten af øgede offentlige udgifter. Inklusive effekten på de offentlige udgifter vil effekten være mindre og muligvis negativ, fortsætter han.

- Det anbefales, at politikerne stopper letbaneprojektet og i stedet undersøger mulighederne i en højklasset busforbindelse (BRT), som − modsat letbanen, der giver et samfundsøkonomisk underskud på 8,4 milliarder kr. − ser ud til at give et stort samfundsøkonomisk overskud, siger Jonas Herby.

NB! RØDOVRE investerer 11 milliarder i byudvikling Konferencen afholdes d. 23. august 2018.

Den samlede økonomi for letbanen holder sig inden for det budget, som fremgår af anlægsloven på godt 6,2 milliarder kr. (2017-priser), og inkluderer en tilstrækkelig reserve på godt 1 milliard kr.

Hovedstadens Letbane får først passagerindtægter, når banen åbner i 2. halvår 2024, og selskabets regnskaber vil derfor udvise et underskud i årene frem mod åbningen, mens der foretages meget store investeringer i anlægget af letbanen. Herefter forventes driften at give et mindre overskud. Denne praksis med finansiering baseret på fremtidige driftsindtægter kendes fra andre store infrastrukturprojekter som eksempelvis metroen og Storebæltsbroen. Letbanen forventes at få 13-14 millioner passagerer om året.


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Ungdomsboliger på et modent marked

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS