Erhvervsmægleren ButiksKompagniet skal sælge lokalet, som tidligere har huset ikke bare Københavns, men også Nordens første café. Det sker samtidig med, at mægleren oplever et rekordhøjt aktivitetsniveau, hvad angår salg og udvikling af lokaler inden for restaurationsbranchen.

Sjællands største formidler af lokaler til restauranter og butikker, ButiksKompagniet, skal finde den nye ejer til det lokale, som dannede ramme for Nordens første café, Café Sommersko, fra 1976 til sommeren 2017.

- Jeg forventer ikke, at det er et lokale, vi har liggende i særlig lang tid, fordi placeringen er fænomenal, og fordi branchen, trods de sidste års brogede historier, stadig huske Café Sommersko, som det sted, hvor Nordens og Danmarks café-historie startede. Og i dag byder København og andre større byer på et væld af caféer, siger Henrik Voss, erhvervsformidler hos ButiksKompagniet. 

Café Sommersko blev etableret af kunstneren Kenn André Stilling og brødrene Jørgen og Søren Bro. Den var tiltænkt som et kulturelt åndehul med tydelige referencer til Paris.

Sidenhen blev caféen nabo til eksklusive butikker og andre restaurationer i og i omkring Kronprinsessegade. Gadens popularitet og eksklusivitet manifesteres af, at Copenhagen Fashion Week i august plejer at holde sin afslutning i Kronprinsessegade om sommeren, hvor en kunstig græsplæne rulles ud, og gaden indtages af modebranchens aktører.

- Store dele af lokalets indretning og interiør er stadig det samme, som dengang Café Sommersko var på sit højeste og Københavns svar på en parisisk café. For eksempel de smukke høje lofter, lamperne, lysekronerne og spejlene på væggene. Lokalet har kun været solgt én gang siden 1976, og det understreger, at det er en type lokale, som absolut ikke hænger på træerne, siger Henrik Voss.

NB! Erhvervslejeloven og butikker. Kurset afholdes d. 17. maj 2018.

- Den nye køber, køber også historien med. Og selvom Café Sommersko var omdrejningspunkt for nogle brogede historier for nogle år siden, er jeg overbevist om, at lokalets placering, forretningsmulighederne og stolt historie fylder mest i det store billede hos en kommende køber, fortsætter han.

Ny ejer skaber succes med stærk koncept og identitet
Ifølge Henrik Voss bør den nye køber have et stærkt koncept og en tydelig identitet, så lokalets ejerskifte også kan bruges til at skrive et nyt kapitel i den 41 år lange historie.

- Nu skal vi selvfølgelig ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt, men vi tror, at danske resteurationskæder med god kapital og vokseværk vil finde lokalet meget interessant, fordi der altid er mange besøgende i den lille, charmerende gade – både dag og nat, forklarer Henrik Voss.

Opgaven at sælge Café Sommerskos tidligere lokale kommer oven i en periode, hvor ButiksKompagniet har oplevet, at rekordmange resteurationslokaler skifter hænder i København, som en del af den store vækst og udvikling, restaurationsbranchen har været igennem de senere år.

- Det er vores oplevelse, at dem, der sælger et restaurationslokale, gør det, fordi de ønsker at udvide med et større lokale, eller rykke et niveau op i placering, fordi deres forretning går godt. Pengene fra salget forlader ikke branchen, men investeres i nye rammer, forklarer Henrik Voss og tilføjer, at stadig mange nye aktører kommer til restaurationsbranchen.


Relaterede konferencer

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligudvikling i København frem til 2030

Hvordan vi får mere liv i bykernerne