Forbrugerombudsmanden har orienteret online boligportaler om reglerne for salg af abonnementer for at sikre, at boligportalerne oplyser boligsøgende tydeligt om eventuelle priser og vilkår for at søge efter bolig på portalerne.

Forbrugerombudsmanden modtager løbende henvendelser fra forbrugere, der ikke har været opmærksomme på priser og bindingsvilkår for abonnementer på boligportaler, hvor forbrugere for eksempel kan søge efter en lejebolig.

Forbrugerne klager blandt andet over, at det ikke fremgår tydeligt af boligportalerne, at forbrugerne indgår en abonnementsaftale, der automatisk fortsætter efter en prøveperiode. Der er også eksempler på, at forbrugere bliver tilbudt en gratis prøveperiode uden oplysninger om abonnementets efterfølgende ugentlige eller månedlige pris. Endelig har der været eksempler på, at forbrugere først kan opsige abonnementsaftalen efter et vist tidsrum, uden at forbrugerne har fået oplysning om det ved indgåelsen af abonnementet.

Forbrugerombudsmanden har derfor orienteret selskaberne bag danske online boligportaler om de lovpligtige oplysningskrav ved indgåelse af abonnementsaftaler.

NB! Seniorboliger og seniorkollektiver - idéer, udvikling og byggeri. Konferencen afholdes d. 8. oktober 2019.

- Boligportaler har, ligesom alle andre virksomheder, pligt til at oplyse forbrugerne klart og forståeligt om et abonnements pris og bindingsvilkår. Med dette tiltag håber vi, at alle boligportaler fremover vil oplyse tydeligt, hvad det koster at søge boliger på portalerne, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Vi har valgt at sætte fokus på boligportalers abonnementsvilkår netop nu, da der er ekstra pres på lejeboligmarkedet om kort tid. Mange studerende er på vej ud at finde et sted at bo, og boligportalerne er et af de steder, mange søger bolig, uddyber hun.

Boligportalerne har fået en frist på to måneder til at få deres markedsføring bragt i orden, hvis portalerne ikke overholder oplysningskravene. Hvis der herefter er boligportaler, der ikke overholder reglerne, vil Forbrugerombudsmanden rejse sager mod de enkelte selskaber, der står bag portalerne. Overtrædelser af visse af lovgivningens oplysningsforpligtelser kan straffes med bøde.

OPLYSNINGSFORPLIGTELSER I LOVGIVNINGEN
Efter forbrugeraftaleloven § 8 skal forbrugeren klart og forståeligt have blandt andet følgende oplysninger i forbindelse med indgåelse af en abonnementsaftale:

Hvis disse oplysninger ikke er givet klart og forståeligt inden indgåelsen af abonnementsaftalen, er forbrugeren ikke bundet af aftalen, jf. forbrugeraftalelovens § 12, stk. 3.

Efter markedsføringsloven § 6 kan det også være vildledende, hvis forbrugeren ikke får disse oplysninger om abonnementet. I disse tilfælde kan den erhvervsdrivende ifalde et bødeansvar, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.


Relaterede konferencer

Ungdomsboliger på et modent marked

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Den nye Planlov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri